null Beeld

Magere maandag: Speltbrood

Spelt is hot en niet zonder reden. Met dit recept bak je eenvoudig je eigen speltbrood! Met dit recept heb je altijd een gezond en lekker brood in huis! Voor de basis heb je maar 3 ingrediënten en een beetje water & olie nodig. Waar je vervolgens, als je wilt, noten, zaden, rozijnen of kruiden aan kunt toevoegen.

Redactie Libelle.nl

Het is spelt wat de klok slaat. Speltbrood, speltkoeken, speltmuesli. Van de ene kant iets om blij mee te zijn, want spelt is een graansoort die van nature erg veel vezels, mineralen en vitamines bevat en waarbij je lichaam moeite moet doen om het te verteren. Van de andere kant zorgt de spelthype er ook voor dat de vraag toeneemt en de kans bestaat dat spelt (net zoals andere graansoorten zoals bijvoorbeeld tarwe) steeds meer bewerkt gaat worden.

Een goed idee dus om én te blijven variëren (spelt is niet heilig) én ervoor te zorgen dat je kiest voor een goed en kwalitatief product. Met dit recept weet je in ieder geval zeker dat je een goed speltbroodje te pakken hebt. En het is een stuk eenvoudiger om te maken dan je denkt. Hou er wel rekening mee dat het deeg 12 uur moet rijzen. Wil je ‘s ochtends om 08.00 uur een broodje bakken, dan maak je het deeg om 20.00 uur de avond van te voren.

Wat heb ik nodig? (1 brood)

  • 250 gram speltmeel
  • 250 gram speltbloem
  • 7 a 9 gram gist (bio)
  • 350 ml water
  • tl zeezout, 1 el olijfolie
  • optioneel: noten, zaden, rozijnen

Hoe maak ik het?

Meng de droge ingrediënten eerst in een grote kom, voeg hier water en de eetlepel olie aan toe, roer dit tot een deeg (je hoeft het niet te kneden op dit moment) en zet de kom afgedekt zo’n 12 uur weg op kamertemperatuur of ietsje koeler.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Bebloem een oppervlak én je handen, haal het deeg uit de kom, kneed even kort in de vorm die je wilt (wij maakten hier een brood in een cakeblik maar je kunt doen wat je wilt: rond, een vlecht; leef je uit!), leg een stuk bakpapier op een bakplaat of in een bakvorm, doe hier het deeg op of in en bak zo’n 50 a 60 minuutjes tot knapperig brood.

Tips: Ook heerlijk met gemengde noten, sesamzaadjes en rozijnen!

<img />

Bluebelle foodcoaching

Claire & Vera van @bluebellefoodcoaching bloggen speciaal voor Libelle over gezond, bewust & lekker eten: tips, recepten & inspiratie.

Je vindt ons op www.bluebellefoodcoaching.nl of volg ons op facebook: www.facebook.com/bluebelle0505

Meer weten over gezonde voeding? Ondek het in de online workshop ‘Gezond en suikervrij snoepen, Easy Peasy proof’ die Vera en Clair hebben gemaakt voor Libelle Academy.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden