null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Met deze 3 voedingscombinaties neem je vitamines beter op

Gezond eten is belangrijk. Daarom zorgen we er - al helemaal nú - voor dat we genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgen. Maar wist je dat je de voedingsstoffen uit eten beter opneemt door bepaalde voedingscombinaties te maken? Wij zetten de drie belangrijkste voor je op een rij.

Anne-Flore MullerGetty Images

Zo pluk je écht de vruchten van je gezonde levensstijl.

IJzer met vitamine C

Het binnenkrijgen van voldoende ijzer is belangrijk om je energiek en krachtig te voelen. Je vindt ijzer onder andere in spinazie, rode bieten, bonen en rood vlees. Ook is het te vinden in haver en erwten.

Om dit mineraal goed op te nemen, is het belangrijk dat je het combineert met producten waar veel vitamine C in zit. Denk hierbij aan citrusfruit, rode peper of kool. Voedingscombinaties van ijzer en veel vezels uit bijvoorbeeld pasta of groenten werkt averechts, net als drankjes met cafeïne.

Lycopeen met olijfolie

In tomaten zit van nature veel lycopeen, een belangrijk antioxidant dat je lichaam beschermt tegen vrije radicalen van buitenaf. Om deze stof optimaal op te nemen, is het belangrijk de rode groente te combineren met olijfolie. En wanneer je tomaten verhit, neem je het antioxidant nog beter op. Even kort roerbakken in plaats van rauw eten is dus aan te raden.

Inspiratieloos? Maak er bijvoorbeeld lekkere bruchetta van!

Calcium met vitamine D

Calcium is belangrijk om je botten in goede conditie te houden. Je vindt het van nature in melk, melkproducten en kaas. Om deze voedingsstof goed om te nemen, is het aan te raden het te combineren met producten waar vitamine D in zit. Denk hierbij aan boerenkool, broccoli, vijgen, sinaasappels en Griekse yoghurt.

Combineer het níet met enkelvoudige koolhydraten, want dit gaat de opname van calcium juist tegen. Enkelvoudige koolhydraten zijn koolhydraten die snel worden afgebroken en voor een piek zorgen. Denk bijvoorbeeld aan snoepgoed of witte bolletjes. Kies liever voor complexe koolhydraten zoals volkoren producten.

Wist je dat paprika héél veel vitamines bevat? Libelle legt je precies uit waarom deze groente zo gezond is:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Flaironline, Gezonderleven. Beeld: Getty Images

null Beeld

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden