null Beeld

PREMIUM

Met déze 5 nieuwe diëten raak jij zo je overtollige kilo’s kwijt

Barbecue-avonden, strandfeestjes, een ijsje hier en een drankje daar. Geen wonder dat we aan het einde van de zomer nauwelijks op de weegschaal durven te gaan staan. Paar kilo eraf? Dat kan op 5 verschillende manieren met de deze diëten.

1. Eten-vasten-eten

Zestien uur per dag helemaal niets, en dan de overige acht uur vrijuit wél eten. Of: op twee over de week verspreide dagen een kleine maaltijd van niet meer dan vijfhonderd calorieën en de overige vijf dagen een normaal eetpatroon. Periodiek of met tussenpozen vasten is een manier van afvallen die steeds meer in de schijnwerpers staat. Logisch, want er komt geen compleet nieuw voedingspatroon met speciale ingrediënten en ingewikkelde recepten bij kijken. Hierdoor is het voor velen een gemakkelijkere methode dan diëten die dat wel vragen. Het is wel belangrijk om op te passen voor overdaad in de uren tussen 10.00 en 18.00 uur, wanneer eten is toegestaan.

Wat zegt de weegschaal? Eén onderzoek liet zien hoe mensen na twaalf weken acht uur op en zestien uur af 3% van hun lichaamsgewicht hadden afgeschud. In een andere studie leverde vasten op afwisselende dagen na acht weken een verlies van 5 tot 15 kilo op. Bovendien kan dit dieet gunstige effecten hebben voor cholesterol en een hoge bloeddruk.

Meer weten? In Intermittent Fasting beschrijft Mabel van der Dungen een wetenschappelijk bewezen methode om twee keer zo veel en twee keer zo snel blijvend af te vallen.

2. Dag pasta, hallo biefstuk

Ketosis is een staat van het lichaam waarin het vet in plaats van koolhydraten verbrandt om aan energie te komen. Op dit principe speelt het Keto-dieet in, waarbij je

nauwelijks koolhydraten eet en vrij veel vet. De bedoeling is dat 70 à 80% van de voedselinname komt van bijvoorbeeld vette noten, vlees en volle zuivelproducten. Pasta, brood en aardappelen gaan in de ban, want de dagelijkse hoeveelheid koolhydraten mag niet meer dan 10% bedragen. En vanwege het hoge suikergehalte zijn ook koek, snoep en fruit uit den boze. Het advies luidt om het dieet vol te houden totdat het doel is bereikt, en het daarna een paar dagen per week of paar weken per maand weer op te pakken voor een blijvend effect.

Wat zegt de weegschaal? Keto lijkt inderdaad te leiden tot gewichts-afname. In een studie wees de weegschaal na acht weken keto’en 13% minder kilo’s aan. Bij een ander onderzoek waren de afvallers na zes maanden nog steeds 10% van hun oorspronkelijke gewicht kwijt.

Meer weten? Julie van den Kerchove helpt in Het Keto-plan om van het lichaam een natuurlijke vetverbrander te maken.

3. Vegan + paleo = pegan

Veganisten eten alleen plantaardig voedsel. Groente, fruit en granen dus, en helemaal geen vlees, vis, zuivel en eieren. De paleo manier van eten staat dierlijke producten wel toe en doet granen en peulvruchten juist in de ban. Een mix van deze twee eetstijlen levert het pegan-dieet op. De nadruk ligt op groente en fruit. Zuivel blijft verboden, maar kleine hoeveel-heden vlees, sommige soorten vis en granen zijn wél toegestaan. Dit maakt pegan tot een voedzame en gevarieerde afvalstrategie, die bovendien makkelijker vol te houden is.

Wat zegt de weegschaal? Zowel veganistische als paleo diëten hebben hun werking inmiddels wel bewezen. Paleo bijvoorbeeld doet binnen twee tot drie maanden de taille met anderhalve tot vier centimeter krimpen, en proefpersonen die veganistisch gingen eten waren in diezelfde periode gemiddeld zo’n 5 kilo kwijt. Naar pegan is nog geen concreet onderzoek gedaan, maar als we de effecten van paleo en vegan mogen combineren, lijkt het meer dan de moeite van het proberen waard.

Meer weten? Kijk op misspegan.nl voor recepten en een e-boek met info over het dieet voor beginners.

4. Diëten als een Viking

Dat ze in mediterrane landen gezond eten, is allang bekend. Maar nu blijken ook de Scandinaviërs een verantwoord voedingspatroon te hebben, bedacht door een groep wetenschappers, koks en voedingsdeskundigen om overgewicht in de noordelijke landen tegen te gaan. In dit Nordic dieet draait het allemaal om groente, fruit, volkoren granen en peulvruchten. Vis mag, maar vlees en zuivel liever niet, of in beperkte mate. Snoep, koek en bewerkte producten staan op de zwarte lijst. Bij voorkeur worden de maaltijden bereid met koolzaadolie en zijn de ingrediënten biologisch en seizoensgebonden. Daarmee levert een menu in noordelijke stijl veel minder vet en suiker, en juist meer vezels en voedingswaarde dan het gemiddelde westerse menu.

Wat zegt de weegschaal? 147 mensen met overgewicht aten 26 weken als een Viking. Na die periode waren ze gemiddeld bijna 5 kilo aan zwembandjes kwijt. In een andere studie leverde zes weken op deze manier diëten 4% verlies aan lichaamsgewicht op. Bovendien wordt het risico op hart- en vaatziekten beperkt.

Meer weten? Er zijn verschillende boeken met recepten en meer informatie in het Engels verkrijgbaar. Maar omdat je geen calorieën hoeft te tellen, is het vooral een kwestie van gaan koken met de toegestane etenswaren.

5. Mindful afvallen

Beter naar het lichaam luisteren: een methode die verre blijft van een crashdieet met een strak calorieënregime en een lijst aan verboden waren. Wie mindful wil afvallen, eet alleen wanneer het lichaam aangeeft dat het honger heeft, stopt vóór de buik vol is en stopt alleen in de mond waar echt behoefte aan is. Daarnaast is het belangrijk om goed te kauwen, echt te proeven én om tijd en aandacht te nemen voor een maaltijd. Door zo bewust te eten, pakken we signalen van verzadiging beter op – net als hints over wat het lichaam nodig heeft. Dat voorkomt dat we te veel eten en steeds hunkeren naar dingen als chocola en chips, omdat het lichaam daar uit zichzelf vrijwel nooit om vraagt. Zo’n mindful dieet is bij uitstek geschikt voor emotie- en stress-eters. Bovendien helpt het om een goed figuur te houden.

Wat zegt de weegschaal? In een proef van zes weken verloren mensen gemiddeld 4 kilo aan gewicht door mindful te eten. Een ander onderzoek liet een gewichtsverlies van 12 kilo in zes maanden zien, en bewees dat er in de drie maanden daarna nog steeds geen grammetje was bijgekomen.

Meer weten? In Ontspannen eten helpt Rita Zeelenberg om met aandacht een evenwichtig eetpatroon te bewerkstelligen. Of kijk op mindful-eten.nl.

Tekst Carlijn Simons. Beeld: iStock.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden