B Beeld Getty Images
BBeeld Getty Images

Met deze tips begin jij je dag fris en fruitig (en dat zónder cafeïne)

Je kent het wel: na een lange nacht slapen word je wakker met een hoofd vol watten. Zodra je uit bed gerold bent zet je het koffiezetapparaat aan, want cafeïne maakt je lekker wakker. Klinkt verleidelijk, maar is eigenlijk niet zo verstandig. Wij zochten voor je uit hoe je dan wél fris wakker wordt.

Goedemorgen

De eerste tip klinkt wellicht wat risicovol, maar haak niet direct af. Fris opstaan begint namelijk al de avond van tevoren.

Geen wakker

Je leest het goed: zet je je alarm eens níet. Volgens neurowetenschapper Patrick Porter is een alarm namelijk funest voor je brein in de ochtend, zo vertelt hij aan Well+Good.

Warmtedeken

Laat je in plaats daarvan wekken door een speciale warmtedeken, die steeds warmer wordt. Als dit voor jou echt geen optie is, kies dan voor een wekker met een zacht en ontspannend geluid dat steeds harder wordt. Dat is altijd beter dan een luid buzzende wekker, stelt dr. Porter.

Meditatie

Voordat je uit bed stapt raadt de wetenschapper aan om een paar minuutjes te mediteren. Doe dit met ademhalingsoefeningen, of door positieve affirmaties te bedenken voor de dag. Door je mindset nog voordat je uit bed stapt in de goede mood te brengen, gaat de rest van je ochtend ook beter.

Water

Eenmaal uit bed grijpt dr. Porter niet naar koffie, maar naar water. “Je hebt ‘s nachts vaak bijna 8 uur niks gedronken. Je moet eerst je vochtbalans weer op de rit krijgen, voordat je iets anders gaat eten of drinken", stelt hij.

Ontbijt

Ook je ontbijt kan verschil maken. Kies niet voor snelle, licht verteerbare koolhydraten, maar liever voor iets wat je darmen voedt met veel verschillende voedingsstoffen. Denk aan een goedgevulde kom met havermout, bosbessen en pindakaas. Ben je niet zo'n grote eter in de ochtend? Misschien is een smoothie met veel fruit en wat plantaardige zuivel dan iets voor jou.

Beweging

Tot slot geeft Well+Good je de tip om ‘s ochtends nog voordat je aan het werk gaat al wat beweging mee te pakken. Zoals een stukje roeien op een roeiapparaat of gewoon een eindje lopen. Zo zorg je ervoor dat je lichaam meer zuurstof aanmaakt, wat weer een positief en verfrissend effect heeft op je hersenen.

Het is altijd belangrijk om goed te blijven luisteren naar je eigen lichaam. Doe wat voor jou goed voelt.

Bron: Well and Good.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden