null Beeld

Moeder van H&M model reageert: ‘ophef over trui is onzin’

Modeketen H&M heeft deze week flink door het stof moeten gaan. Een advertentie waarin een zwart jongetje een trui draagt met de tekst ‘Coolest monkey in the jungle’ schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. De moeder van het jongetje laat nu zelf weten dat ze alle ophef overdreven vindt.

Voor veel mensen werd de combinatie van een zwarte jongen en het woord ‘aap’ als racistisch gezien. Meerdere celebrities waaronder rapper The Weeknd, basketballer LeBron James en rapper P. Diddy spraken er schande van en riepen op tot een boycot van de keten. The Weeknd verbrak zelfs al zijn zakelijke banden met de modeketen.

‘’Niets aan de hand’’

Terry Mango, de moeder van het jongetje, maakt nu echter duidelijk dat er niet zo fel gereageerd hoeft te worden. ‘’Mijn zoon heeft als model al honderden verschillende outfits gedragen. Maak hier toch niet zo’n heisa over, er is niets aan de hand. Ik zie het probleem gewoon niet. Iedereen mag hier zijn mening over hebben, maar het is niet mijn manier van denken. Sorry.’’

Geïrriteerd

Als een journaliste haar later via Twitter vraagt om een privébericht zodat ze Mango een aantal vragen over het voorval kan stellen, reageert de moeder opnieuw geirriteerd. ‘’Waarom wil je me interviewen? We leven in een wereld waar zoveel tragedies plaatsvinden en jij wil meer weten over een jongen die een capuchontrui draagt?’’

‘’Een zwart kind is een kind’’

‘’Het is eigenlijk heel simpel, gaat ze verder. ‘’Een zwart kind is een kind en een aap is een dier. Racisten en slachtoffers van racisme denken daar blijkbaar anders over, maar ik behoor tot geen van beide groepen. Er bestaat ook een merk met de naam 'Bathing Ape', waarom wordt daar niets van gezegd? Zij werken ook met kindermodellen.’’

Excuses

Op Instagram ging H&M door het stof. ‘’We begrijpen dat heel wat mensen misnoegd reageren op die foto. Als bedrijf zijn we het daar helemaal mee eens. Daarom halen we niet alleen de foto weg, maar bieden we ook de trui zelf niet meer aan.’’

Bron: Dailymail. Beeld: Facebook

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden