null Beeld

Natan: “Dít is waarom Koningin Máxima altijd goed op foto’s staat”

Edouard Vermeulen (62) is couturier en eigenaar van het Brusselse modehuis Natan. We spraken hem in een van zijn winkels in Brussel en vroegen hem naar zijn werk voor het Belgische en Nederlandse koningshuis en het modebeeld van vroeger en nu. 

Op een dag zat Edouard Vermeulen in de Thalys van Parijs naar Brussel toen zijn telefoon ging. Hij nam op, een stem aan de telefoon vroeg of hij een moment had, hij werd doorgeschakeld en opeens had hij de Belgische koningin Fabiola aan de lijn. “Ik vraag u om totale discretie, maar zou u ervoor voelen om het bruidskleed van Mathilde te maken?” Dat was twintig jaar geleden. Inmiddels werkt hij al bijna veertig jaar voor het Belgische koningshuis. “Afgelopen herfst heb ik voor de achttiende verjaardag van kroonprinses Elisabeth, de oudste dochter van Mathilde en Filip, een robe manteau van tweed mogen maken en een jumpsuit van donkerrood velours. De kroonprinses heeft een prachtig figuurtje, dus dat was een feest. Ongelooflijk toch, dat ik nu de derde generatie mag kleden?”

Hofleverancier

Vermeulen is eigenaar van het Brusselse couturehuis Natan. Naast de Belgische koninklijke familie kleedt hij onder andere koningin Máxima, die zijn creaties draagt bij vele werkbezoeken en formele aangelegenheden. Zo droeg Maxima tijdens het tekenen van de troonsafstand door Beatrix in 2013 een prachtige jurk van Natan. Je zou Vermeulen dus hofleverancier kunnen noemen van verschillende koningshuizen. Hoe dat zo is gekomen? “Het begon 36 jaar geleden met prinses Paola. Ze kwam naar een modeshow die ik mocht organiseren voor een goed doel waarvan zij erevoorzitter was. Het beviel haar wat ik daar liet zien en toen is het balletje gaan rollen. Op een zaterdag belde de ambassade: de koningin van Zweden was op bezoek bij haar broer die niet ver van Brussel woonde; kon zij langskomen met haar dochters? Daarna volgden onder anderen koningin Fabiola en – toen nog – prinses Máxima.”

Verdwenen taille

Wat heeft hij zien veranderen in de 36 jaar dat hij couturier is? Hij zucht. “Ik heb de taille zien verdwijnen. Ik merk het ook in het atelier: de taille is in de jaren dat ik couturier ben gemiddeld met vier centimeter toegenomen. Vrouwen worden groter, zwaarder en rechter.” Hij slaat zijn ogen ten hemel. “Ja, dat vind ik jammer. Een vrouw met goede schouders en een mooie taille staat alles.”

Verlangt hij terug naar vroeger? “Misschien naar een tijd die ik zelf ook niet heb gekend. De elegantie van de jaren vijftig: de New Look, de tailleurs, de bijpassende handschoenen… Zelfs de gewone huisvrouw kleedde zich toen vrouwelijk. Wat een verschil met het straatbeeld van nu.” Wat ook is veranderd, is dat hij vroeger drie generaties vrouwen kleedde: grootmoeder, moeder en dochter. “Nu hebben we nog maar één klant. Of ze nu 35 of 75 is: niemand wil er meer uitzien conform haar leeftijd. Ik zie nu zestigers op sneakers; dat was vroeger ondenkbaar! Mensen gaan niet meer voor elegantie en vrouwelijkheid, ze willen er vooral jóng uitzien. En alles moet comfortabel, alles oversized. En ja, dan let je ook wat minder op je lijn, want dan luistert het niet zo nauw.”

De houding van Máxima

Waar let hij op als een vrouw zijn salon binnenloopt? Op die taille dus, en op houding. “Als je geen goede houding hebt, kun je aantrekken wat je wilt, maar…” Hij haalt een elastieken rugband met aan weerszijden twee armgaten tevoorschijn. “Dit draag ik bij diners en recepties onder mijn jasjes. Dan worden de schouders naar elkaar geduwd en loop en zit je vanzelf rechtop. Uw koningin Máxima heeft een prachtige houding, daarom staat ze meestal zo goed op foto’s. Verder is het voor ons ook afwachten hoor. Een jurk kan hier in de salon nog zo beeldig staan, je moet altijd maar zien hoe hij oogt op televisie of op een foto. Ik heb dat wel eens gehad dat ik in een tijdschrift een creatie van mezelf zag en dacht: nee, dat is het niet.” Vermeulen is 62, ‘in de winter van zijn carrière’, zoals hij zelf zegt, maar nog volop aan het werk. Vorige week heeft hij nog een contract getekend voor een nieuw pand in Parijs en ’s avonds is hij vaak te vinden op feesten en diners. “Dat is belangrijk, dan zie ik wat de mensen dragen en hoe ze het dragen. Je moet niet alleen in tijdschriften kijken, maar ook zien hoe kleding in het echt staat.” Bedoelt hij: op echte vrouwen, geen ideaalbeelden? Met een betekenisvolle blik: “Helemaal juist!”

Tekst: José Rozenbroek Beeld: Natan

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden