Nationale Voorleesdagen: zó is voorlezen leuk voor jou en je (klein)kind Beeld ANP /  ANP
Nationale Voorleesdagen: zó is voorlezen leuk voor jou en je (klein)kindBeeld ANP / ANP

Lezen

Nationale Voorleesdagen: zó is voorlezen leuk voor jou en je (klein)kind

Omdat voorlezen de leukste én beste manier is om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van hun taalgevoel en woordenschat, zijn de Nationale Voorleesdagen in het leven geroepen. Vanaf vandaag tot 4 februari wordt het belang van voorlezen extra benadrukt door tal van activiteiten. Maar wat kun je nu eigenlijk zelf doen om je (klein)kinderen aan het lezen te krijgen?

Erandi GodinezANP / ANP

Hier wat handige tips!

Voorleesvrijwilliger worden

Wist je dat kinderen er al ontzettend veel baat bij kunnen hebben als je ze dagelijks 15 minuten voorleest? Ze ervaren op die manier het plezier van boeken en ontwikkelen naast een beter taalgevoel ook hun empathisch vermogen. Als jij graag je steentje wil bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen, zou je je kunnen opgeven als voorleesvrijwilliger. Informeer eens bij je plaatselijke bibliotheek, basisschool of een organisatie als Humanitas met de vraag of ze nog vrijwilligers zoeken.

Je eigen (klein)kinderen regelmatig voorlezen

Hoe jonger je begint met voorlezen, hoe beter! Zelfs als je dus denkt dat je (klein)kind nog weinig zal begrijpen, kan het geen kwaad om dagelijks een leeskwartiertje in te plannen. Zoek wat leuke prentenboeken uit en ga aan de slag. Dit is de top 10 prentenboeken van de Nationale Voorleesdagen dit jaar:

  • BORA Kiekeboe! – Deborah van de Leijgraaf (auteur en illustrator)
  • Brave hond! Stoute kat! – Bette Westera (auteur) en Mies van Hout (illustrator)
  • De bijzondere beer – Tjibbe Veldkamp (auteur) en Marijke ten Cate (illustrator)
  • De eend die niet van water hield – Steve Small (auteur en illustrator)
  • Een zee van liefde – Pieter Gaudesaboos (auteur en illustrator)
  • Ik ben Pippi niet! – Yvonne Jagtenberg (auteur en illustrator)
  • Kom, we gaan een boek lezen – Suzanne Strasser (auteur en illustrator)
  • Maximiliaan Modderman geeft een feestje - Joukje Akveld (auteur) en Jan Jutte (illustrator)
  • Nee! zei Konijn – Marjoke Henrichs (auteur en illustrator)
  • Wat zegt de kleine krokodil op de crèche? – Eva Montanari (auteur en illustrator)

Zó haal je het meeste uit voorlezen

Als je een kwartiertje gaat voorlezen, dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk eruit halen. Deze voorleestips kunnen daarbij helpen:

  • Lees hetzelfde boek meerdere keren voor: het leuke aan kinderen is dat ze een verhaal vaak eindeloos willen horen en het elke keer weer prachtig vinden. Ze vinden het leuk als ze dingen herkennen, dus lees gerust vaker hetzelfde boek voor.
  • Zorg voor voorleesrituelen: kinderen vinden het prettig als ze kunnen rekenen op het dagelijkse voorleesritueel. Lees dus voor op een vertrouwd moment of op een knusse plek met een knuffel of kussen erbij, en met zo weinig mogelijk kans op afleiding.
  • Voorspel samen het verhaal: vraag tijdens het voorlezen aan je kind hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Door te vragen wat er allemaal kan gebeuren in het verhaal, denken kinderen goed na. Hierdoor leren ze in hun dagelijks leven ook beter om naar oplossingen te zoeken voor problemen.
  • Laat het kind ook vertellen: geef het kind ook de gelegenheid om iets te zeggen als je het verhaal voorleest. Het gaat erom dat het kind praat, dus alle opmerkingen over het verhaal zijn goed. Ga ook weer in op de dingen die het kind zegt, zo ontstaat een leuk gesprek.

Bron: Hebban, Nationale Voorleesdagen

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden