null Beeld

Online shoppen: wél betalen maar geen product ontvangen

Steeds meer mensen worden opgelicht bij het doen van online aankopen. In 2014 werd 3,3% van de Nederlanders ten minste 1 keer slachtoffer van aankoopfraude, bijvoorbeeld doordat het product wel betaald maar niet geleverd werd. In 2012 was dat nog 2,7%. 

Elselien van Dieren

Dit blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens de onderzoekers is de toename in het aantal slachtoffers te verklaren doordat mensen simpelweg steeds vaker online shoppen.

Jong en naïef

De meeste winkelaars die slachtoffer worden van online aankoopfraude zijn jonger dan 45 jaar. Dit komt niet alleen doordat ze vaker online shoppen dan ouderen, maar ook doordat ouderen minder vaak worden opgelicht. Van online kopers tot 45 werd vorige jaar 8% minstens 1 keer opgelicht, bij de 65-plussers was dat slechts 3,1%.

LEES OOK: WE VREZEN VOOR ONZE ONLINE PRIVACY

Even checken

Wil je weten of jouw favoriete webwinkel een goed adres is om te shoppen? De Consumentenbond heeft een speciale checklist ontwikkeld waarmee je snel weet of je je mandje veilig kunt vullen.

Made in Italy eh... China

Maar niet alleen online, ook in gewone winkels is het oppassen geblazen. Lees hier de 6 geheimen waarmee kledingwinkels je voor de gek houden.

Bron: NOS. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden