null Beeld

“Ouders hebben moeite met invloed media op kind”

De aanwezigheid van media is heel normaal geworden in de levens van kinderen, maar ouders zijn bang voor ongewenste invloeden. Het Nederlands Jeugdinstituut lanceert daarom de Toolbox Mediaopvoeding. 

In die toolbox kunnen professionals betrouwbare informatie en adviezen vinden waarmee zij ouders van kinderen tussen 0 en 18 jaar kunnen helpen. De focus ligt vooral op de kansen die het mediagebruik bieden.

Contact

Volgens het Jeugdinstituut hebben ouders, docenten en andere mede-opvoeders hebben veel vragen over media. Kinderen krijgen er daarnaast op steeds jongere leeftijd mee te maken. Kijkt mijn kind niet te lang televisie? Met wie heeft mijn kind contact via de sociale media en wat gebeurt daar dan? En wat zijn geschikte en leerzame apps of spelletjes?

Waarom Steve Jobs zijn kinderen niet op de iPad liet, lees het hier.

Risico's

Een op de drie ouders heeft ook moeite met ongewenste invloeden van media op hun kind. Media kunnen risico's met zich meebrengen als cyberpesten, online misbruik (sexting) en virtuele diefstal. Wanneer ouders hier bewust mee omgaan, de (online) grenzen bepalen en het gesprek hierover aangaan met hun kind, kunnen deze zoveel mogelijk worden voorkomen.

Weerbaar

"Bij het aanpakken van cyberpesten kun je veel van dezelfde strategieën inzetten als bij 'gewoon' pesten. Bij sexting en grooming (online kinderlokken) is het vooral belangrijk om je kind weerbaar te maken, en goed met geld leren omgaan helpt je kind ook om online aankopen en reclames te weerstaan", zegt Krista Okma van het Nederlands Jeugdinstituut en expert opvoeden en opgroeien. "Het gaat vaak over gewoon opvoeden, waarbij de toolbox extra handvatten geeft voor als het specifiek om media gaat. Ofwel: media? Gewoon opvoeden!"

Antwoorden

Ouders vinden de vragen over media het lastigst en vaak weten ze ook niet waar ze goede antwoorden kunnen vinden. Ook veel professionals zijn op zoek naar goede informatie en adviezen over mediagebruik en mediaopvoeding. "Onderzoek laat zien dat professionals willen weten hoe kinderen zich ontwikkelen in relatie tot mediagebruik en hoe je geschikte media kunt beoordelen en risico's kunt inschatten", zegt Peter Nikken van het Nederlands Jeugdinstituut en hoogleraar mediaopvoeding bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. "Professionals willen ouders informatie en achtergronden kunnen geven, waarmee ouders zelf hun grenzen kunnen bepalen."

Speelgoed

Uit onderzoek blijkt dat veel ouders denken dat gewoon speelgoed beter is dan media. Opvoeders richten zich vaak op de hoeveelheid tijd die hun kind aan media besteedt, en minder op de inhoud ervan. Een gemiste kans, want media kunnen het kind stimuleren en een positieve invloed hebben op de ontwikkeling, zegt het NJI.

Ontwikkeling

Via games en apps leren ze bijvoorbeeld samenwerken, problemen oplossen en informatie opnemen. "Media zijn onontkoombaar voor kinderen", zegt Nikken. "Ze gebruiken ze constant. Veel volwassenen denken dat het enkel voor vermaak is, maar kinderen gebruiken media juist om zich te ontwikkelen." Het is daarom belangrijk dat ouders hun kinderen daarin goed begeleiden. "En daarvoor is het belangrijk dat beroepskrachten goede informatie hebben om ouders en kinderen te kunnen ondersteunen."

De Toolbox Mediaopvoeding is hier online te bestellen.

Bron: NJI. Beeld: ANP

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden