This is a photo of a railroad crossing in rural Holland. A train is moving fast by the crossing. Beeld Getty Images
This is a photo of a railroad crossing in rural Holland. A train is moving fast by the crossing.Beeld Getty Images

ProRail waarschuwt na groeiend aantal bijna-treinaanrijdingen: híer moet je op letten

Nederlandse vakantiegangers trekken er massaal op uit, te voet en per fiets. ProRail ziet het aantal bijna-aanrijdingen daardoor fors stijgen. “Vakantiegangers doen levensgevaarlijke dingen bij de spoorwegovergangen”, laat woordvoerder Andy Wiemer weten. Hier moet je extra op letten bij een spoorwegovergang.

Interview

Vorige week waren er tien bijna-aanrijdingen in Nederland. Meer dan één per dag. Problematisch, volgens Andy Wiemer, woordvoerder van ProRail. “Je ontsnapt bij zo’n bijna-aanrijding echt maar net aan een grote ramp voor jezelf en alle nabestaanden”, vertelt hij. “Niemand wil dat.”

Gevaarlijke capriolen

Toch halen Nederlandse toeristen gevaarlijke capriolen uit bij spoorwegovergangen. Vooral bij onbewaakte spoorwegovergangen zorgt dat voor problemen. Deze spoorwegovergangen, die vaak in het noorden en oosten van het land voorkomen, hebben geen slagbomen. “Mensen trekken massaal naar die kant van het land om vakantie te vieren”, legt Wiemer uit. “Ze zijn het niet gewend om een onbewaakte spoorwegovergang tegen te komen en letten niet goed op.” En dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties.

Bijna fataal

Zo vertelt Wiemer dat een oversteek twee wielrenners vorige week nog bijna fataal werd. “Ze werden op een haar na gemist door een aanstormende trein omdat ze niet goed uitkeken”, vertelt hij. ProRail is dan ook druk bezig om de onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland te vervangen. Maar dat is een enorm ingewikkeld project dat jarenlang gaat duren.

Geen slagbomen, dus opletten

Op dit moment is het dus aan de voetganger of fietser om zelf goed op te letten. Hoe herken je zo’n onbewaakte spoorwegovergang? “De spoorwegovergang is niet afgezet met slagbomen, maar er staat wel altijd een verkeersbord naast dat je waarschuwt”, aldus Wiemer. “Zorg dus altijd dat je op de verkeersborden let.” En onthou dat er nóg een trein langs kan komen, eventueel vanaf de andere kant. Dus kijk nogmaals goed naar links en naar rechts als de trein voorbij is gereden.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Onbewaakte snelwegovergang in Nederland. Beeld Shutterstock / Tonko Oosterink
Onbewaakte snelwegovergang in Nederland.Beeld Shutterstock / Tonko Oosterink

Snelheid van 140 km/u

Eenmaal aangekomen bij de spoorwegovergang moet je vanzelfsprekend eerst goed naar links en rechts kijken om uit te sluiten dat er een trein aankomt. Ook als je die in de verte ziet, is het raadzaam om te wachten. “Een trein komt aan met een snelheid van zo’n 140 kilometer per uur”, legt Wiemer uit. “Met die snelheid kan een trein niet zomaar remmen. Deze heeft een remweg van honderden meters. De machinist kan dus niet voor je stoppen, mocht er iets misgaan tijdens jouw oversteek.”

Machteloze machinist

Bijna-aanrijdingen zijn dan ook erg heftig voor machinisten. “Je dendert met een snelheid op iemand af. Als machinist ben je machteloos in zo’n geval. Dat is traumatisch”, vertelt Wiemer. Het gebeurt dan ook regelmatig dat een machinist na een (bijna-)aanrijding moet worden overgenomen door iemand anders om van de schrik te bekomen. En dat zorgt ook voor oponthoud en vertragingen.

Wachten

Al met al is het dus van belang om goed op te letten wanneer je gaat fietsen of wandelen tijdens je vakantie in Nederland. Ook als je dat doet in gebieden waar wel bewaakte overgangen zijn. “Je zou denken dat mensen op vakantie meer geduld hebben, maar dat valt vies tegen”, vertelt Wiemer. “Zelfs als de spoorbomen naar beneden gaan en de bellen rinkelen, zie je voetgangers en fietsers tussen de bomen door nog even oversteken. Dat is echt levensgevaarlijk. Daar zijn behoorlijk wat ongelukken door gebeurd.” Wiemer herhaalt dat het echt van belang is om te wachten. En ook als de trein langs is gekomen: wacht tot de spoorbomen weer helemaal open zijn en de lichten zijn gedoofd.

Boswachter Hanne laat een mooi rondje zien dat je kunt fietsen tijdens je vakantie in eigen land. Maar onthoud: blijf goed opletten.

Interview: Eva Breda

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden