null Beeld

Rob Kamphues: “De liefde is niet vrij van schrammen”

Zelf werd hij op latere leeftijd weer vrijgezel en stortte zich een aantal jaar geleden opnieuw in het uitgaansleven. In zijn nieuwe programma 'Een man voor mijn moeder' helpt Rob Kamphues vrouwen van 50+ een nieuwe man te vinden.

Jiska Fischer

De zóveelste datingshow.. Waarom is jouw show anders?

"Het gaat om vier vrouwen van begin vijftig. Hun kinderen gaan het huis uit en hebben zoiets van: 'we zijn er niet meer met kerst, dus zorg dat je wat leuks op de bank hebt zitten'. Zij zoeken een man voor hun moeder. Die vrouwen weten natuurlijk helemaal niet meer hoe daten werkt, dat moeten ze opnieuw leren. In de loop der jaren hebben ze schrammen en butsen opgelopen. Ze zijn niet meer zo onbevangen en hun verliefdheid is niet meer onbezorgd. Hun vertrouwen is beschadigd. Dat maakt dit programma juist interessant."

Die schrammen haal je toch niet zomaar weg..

"Nee dan had ik Jezus Christus geheten of Goeroe Rob. Mijn levenswijsheid beperkt zich tot het volgende: je moet je er juist weer helemaal in storten. Je onderdompelen. Anders zit je over tien jaar nog in je eentje op de bank. De liefde is voor niemand vrij van schrammen en butsen. Door de jaren heen is iedereen wel eens gekwetst of teleurgesteld geraakt. Dus kom op, beste beentje voor en gaan. Je moet het spel weer leren spelen. Ik ben natuurlijk geen coach, ik ben presentator. Maar ik heb een grote muil en ben nogal bemoeiallerig aangelegd, dus ik heb wel een stem."

Komen we bij de mensen thuis of is het een studioprogramma?

"Het is op lokatie. Zowel bij de dames thuis als op andere plaatsen. In eerste instantie was het idee om de dates te laten plaatsvinden op kastelen en chique plekken, maar eigenlijk leek het ons veel interessanter wat er gebeurt als je de koppels een weekend naar Texel stuurt. Kijken of ze elkaar dan nog steeds leuk vinden. We sturen ze uit mountain biken en wildwaterraften, fysieke activiteiten zodat ze op elkaar zijn aangewezen."

We kennen je van De Reünie van de NPO. Nu ga je een datingshow doen bij de commerciëlen. Hoe bewaar je jouw trademark: integriteit?

"Dat was mijn grootste zorg voordat ik aan dit project begon, dat ik mijn integriteit niet te grabbel zou gooien. Gelukkig verwachten ze bij Eyeworks precies hetzelfde van mij als wat ik bij de NPO gewend was te maken: mooie gesprekken voortkomend uit oprechte interesse. Mijn eerste voorwaarde was dan ook dat de deelnemende vrouwen niet gecast waren, maar zichzelf hebben aangemeld. En ik wilde zeker weten dat de mannen geen acteurs waren of betaald werden voor hun deelname. Ik kan je met mijn hand op mijn hart verzekeren dat het allemaal 'echt' is. Een datingshow waarbij mannen zich moeten aanmelden is namelijk veel moeilijker dan andersom. De aanmeldingen bleven dan ook heel lang uit. Vrouwen vinden het minder erg om een blauwtje te lopen. Mannen durfden helemaal niet te reageren op de oproep om mee te doen. Ik heb zelfs nog apart een filmpje ingesproken om mannen te enthousiasmeren. Dit programma is een oprechte poging om te laten zien hoe moeilijk het is om op latere leeftijd weer op vrijersvoeten te zijn."

Maar de NPO is niet uit op sensatie. De commerciëlen zijn dat vaak wel. Kijker is Koning..

"Je noemt precies de redenen op waarom ik destijds twijfelde. Ik heb er heus wel een avondje over nagedacht voor ik 'ja' zei. Ik ben overgestapt naar de commerciëlen omdat ik toe was aan avontuur. Bij de NPO werd grof bezuinigd, aan de zendtijd werd geknabbeld. De focus kwam te liggen op 'drama' en op 'journalistiek nieuws'. En niet op 'human interest', de programma's die ik graag maak. Bij de commerciëlen krijg ik nu wel die kans. En zeker weten doe je het nooit, maar no guts, no glory. Mijn vriendin zei die avond tegen me: 'Je wilde toch avontuur. Kom op dan."

Je maakt uiteenlopende programma's van Kamphues maakt vrienden tot autoprogramma's. Waar ligt de rode draad?

"Ik maak elk programma met oprechte bedoelingen. Zo lang dat het geval is, mag het ook mislukken. Maar het ene programma wijkt niet verschrikkelijk af van het andere programma. Laatst maakte ik een autoprogramma over de Dakar rally. Mijn opdracht was: zorg voor een goed gesprek. Dat viel niet mee. De omstandigheden maakten het draaien lastig. Het was of vijftig graden in de felle zon, of extreem koud op grote hoogte in de bergen. Na afloop sprak ik een goede vriend van mij, de item-regisseur van De Reünie en die zei dat ik precies hetzelfde deed als bij De Reünie. Een oprecht gesprek, alleen was dit een onderwerp wat hem niet interesseerde. Maar het recept blijft hetzelfde: ik probeer mensen het gevoel te geven dat het veilig is om hun verhaal aan mij te vertellen."

Wat kunnen we nog van je verwachten?

'Ik ben met meer programmas bezig. Ik zou het liefst weer een programma maken als Kamphues maakt vrienden. Zo'n Louis Theroux-achtig programma, waarbij je denkt: 'hoe krijg ik ze in godsnaam aan de praat?' Zo lang ik die kans krijg mooie dingen te maken, maakt het me niet uit of ik dat voor de NPO maak of voor de commerciëlen. Als dat niet meer kan, dan beperk ik me tot mijn autoprogramma, ga ik mijn roman afmaken en verdwijn ik langzaam van de televisie."

Vanaf 6 april is 'Een man voor mijn moeder' om 21.30 uur te zien bij SBS6

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden