null Beeld

Rolien startte de Oudertelefoon: “Voor luchtige opvoedkwesties, maar ook bij mishandeling”

Door de coronacrisis zitten meer en meer gezinnen thuis met elkaar. En niet voor iedereen is dat fijn en veilig. De Kindertelefoon ontving deze maanden meer telefoontjes dan ooit. 'Maar waar bellen ouders naartoe als ze met een probleem zitten?', dacht Rolien Sandelowsky. Daarom startte zij de Oudertelefoon: “Structurele verandering in een gezin, begint bij de ouders.”

Rolien: “’Huh, is er nog geen hulplijn voor ouders?’, is vaak de reactie op de Oudertelefoon. Dat dacht ik ook toen ik met het idee kwam om er één op te zetten. Als ouders een kind hebben dat niet wil eten, als ze structuur in het gezin missen, maar ook als er sprake is van misbruik of mishandeling in het gezin is het niet duidelijk waar ouders makkelijk, gratis en anoniem terecht kunnen. En ik vond dat er daarvoor iets moest komen.”

Voorbereiding

“Het concept ontstond door de coronacrisis. Ik woonde destijds in Portugal en mijn werk lag volledig stil. Toen het idee voor de Oudertelefoon ontstond, heb ik me daar dan ook volledig op gestort. Al gauw vond ik drie compagnons. Samen deden we al het voorwerk en zetten we lijntjes uit naar verzekeraars en vrijwilligers. We stelden een prachtig team samen met vrijwilligers uit de medische sector, de pedagogiek en de psychologie en toen kon de Oudertelefoon officieel gelanceerd worden."

De Oudertelefoon

“Het concept van de Oudertelefoon is simpel: ouders kunnen bellen, of online met ons chatten, voor allerlei problemen. Voor zware problematiek in het gezin, maar ook voor huis-, tuin- en keukenvragen. Juist dat laagdrempelige is belangrijk. Mensen die niet zo gauw een hulplijn inschakelen, omdat dat te serieus voelt, moeten met de Oudertelefoon durven bellen.”

Structurele verandering

"Of het nou een vraag, een zorg of een probleem is, of gewoon het kwijt willen van je verhaal: bellen is altijd een goed idee. De meeste problemen waar we als volwassenen namelijk mee kampen, zijn een gevolg van de trauma's die ontstaan in de eerste zes levensjaren als kind; door die opvoeding aan te pakken, kunnen we dus een heleboel winst boeken. Want structurele verandering in een gezin, begint bij de ouders.”

Lancering

“Op 1 mei ging de Oudertelefoon officieel open en de telefoontjes en chats druppelden al gauw binnen. En mensen namen inderdaad contact met ons op voor de meest uiteenlopende kwesties. Zo waren veel mensen tijdens de coronacrisis op zoek naar handvatten, nu ze ineens met thuisstuderende kinderen zaten. Maar ook belden er ouders met zwaardere problemen. Ouders die hun kinderen mishandelen, bijvoorbeeld.”

Moeilijke gesprekken

“Dat zijn moeilijke gesprekken om te voeren. Onze vrijwilligers kunnen namelijk niet zomaar een situatie even oplossen. Zij bieden vooral als luisterend oor en gaan met de ouder in kwestie in gesprek. Zo komen de beller en de vrijwilliger samen tot een passende oplossing of volgende stap. Dat kan zijn: praat erover met je partner of kinderen. Maar ook: klop aan bij deze instantie, die kan je helpen. Gelukkig hebben we, met behulp van trainers van de Kindertelefoon, onze telefonisten een goede cursus gegeven en hebben zij de juiste gesprekstechnieken onder de knie.”

Eerste stap

“De Oudertelefoon is er namelijk niet om alle problemen op te lossen. Wij zijn vooral een eerste stap naar verandering. Bij ons kunnen ouders anoniem hun verhaal doen, zonder dat een instantie zoals Jeugdzorg er meteen bij betrokken raakt. Maar toch betekent een telefoontje naar de Oudertelefoon al een heleboel. Het betekent dat je de problemen in je gezin ziet, of realiseert dat je als ouder ergens mee moet stoppen. Vervolgens gaan we samen kijken wat goede stappen voor jou zijn om te ondernemen. Ik ben dankbaar dat wij die eerste schakel naar hulp kunnen zijn. En ook voor ouders met een simpele vraag of een opvoeddilemma staan we altijd klaar. Want ouder zijn is niet altijd makkelijk en dan is het heel fijn dat er iemand is bij wie je altijd aan kunt kloppen."

De vrijwilligers van de Oudertelefoon staan iedere doordeweekse dag tussen 9.00-15.00 uur voor je klaar via de chat en telefoon, en op donderdagavond tussen 19.00-22.00 uur. Telefonisch kun je de Oudertelefoon bereiken op 085-130 46 58 (normaal tarief) of via hun website. Daar vind je ook talloze boekentips, podcasts en antwoorden op veelgestelde vragen.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Interview: Eva Breda. Beeld: iStock.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden