null Beeld

Roos Schlikker: “Ik word gek van alles waar ik een inlognaam en code voor nodig heb”

Roos Schlikker (44) heeft 2 jonge kinderen, een man, een vader op leeftijd, een baan, vriendinnen en o ja, ook zichzelf om voor te zorgen. In haar wekelijkse column vertelt ze over haar leven.

“Goedemiddag, met de veel te blije helpdeskmedewerkster van DigiD, waarmee kan ik u van dienst zijn?”

“Ja, hallo, ik had zo’n code...”

“Wat goed, mevrouw Schlikker!”

“…maar die is verlopen.”

“Ja, dat doen ze om de zoveel tijd.”

“en nou heb ik een nieuwe aangevraagd...”

“Da’s helemaal perfect van u, mevrouw Schlikker!”

“... eh ja dank u, en die heb ik ook geactiveerd, maar nu staat er op mijn scherm dat ik een verkeerd wachtwoord heb ingevoerd.”

“Ach jee.”

“Ja. Ik heb me net een uur geworsteld door de hel die voorlopige belastingaanslagen heet dus na het invoeren van onze burgerservicenummer, jaarcijfers, verwachte winsten, verzekeringsgegevens én het beantwoorden van talloze vragen over de te verwachten werkuren, hoe vaak per maand we broccoli eten, hoeveel we gemiddeld op een dag poepen en nog meer ingewikkelde kwesties, mocht ik echt op verzenden klikken en toen kon ik de boel niet versturen omdat mijn DigiD-wachtwoord niet klopt.”

“Bent u misschien een klein beetje uw wachtwoord vergeten, mevrouw Schlikker?”

“Neehee! Ik heb het gekopieerd uit mijn wachtwoordenbestandje.”

“Oeps, dat is niet zo veilig hoor, mevrouw Schlikker.”

“Misschien niet, maar zo weet ik tenminste zeker dat ik de goeie heb. Ik word gek van alles waar ik een inlognaam en code voor nodig heb. En ja ik weet dat dat stom is, ik zie ook heus wel al die tv-spotjes waarin wordt aangeraden om voor elk digitaal poepje een nieuwe inlognaam en een wachtwoord samen te stellen bestaande uit 14 hoofdletters, 12 kleine – nee, niet de naam van je hond want dat is te makkelijk – én een leesteken, maar daar ben ik te lui voor. Dus dat wachtwoord stond op een digitaal kladblaadje en ik heb hem gekopieerd en geplakt op de plek waar-ie hoort.”

“Klinkt goed, mevrouw Schlikker!”

“Ja maar dat is het niet, want hij zegt dat de code fout is!”

“Tja...”

“Wat nou tja?”

“Tja, dan is het toch niet helemaal goed gegaan bij u.”

“Nee bij jullie, bij jullie, bij jullie!”

“...”

“En nu?”

“U kunt bij ons gewoon een nieuwe DigiD aanvragen, geen probleem mevrouw Schlikker. Binnen 5 werkdagen hebt u hem dan in huis, hoor! Dan kunt u helemaal opnieuw beginnen. Fijn, hè?”

Tuut, tuut, tuut.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden