null Beeld

Sarah Notenboom ontwerpt onderbroeken voor vollere vrouwen

Heb je een maatje meer, dan is een mooie, goedpassende onderbroek vrijwel onvindbaar. Dat viel Sarah Notenboom (53), voorheen moderedacteur, telkens weer op. Met haar eigen merk Sarah’s Sweeties helpt ze dat probleem vrolijk uit de wereld.

Redactie Libelle.nl

“Iedere vrouw weet dat slechtzittend ondergoed en lubberende sokken je dag kunnen verpesten. Toch is goedpassend ondergoed niet eenvoudig te vinden. Toen ik nog werkte als moderedacteur bij bladen als Cosmopolitan en Viva, zag ik al dat onderbroeken vaak letterlijk een ondergeschoven kind zijn. Zelfs bij een luxe lingerieshow droegen de modellen broekjes die aan alle kanten omhoog kropen of zichtbaar ongemakkelijk zaten. En dit waren vrouwen met maat 36. Als je voller bent, is het helemaal een crime om een mooie en goedpassende onderbroek te vinden. Tel daarbij op dat een gewoon model niet voldoet, omdat veel vrouwen last hebben van schurende bovenbenen. Een vervelend probleem, maar dat betekent niet dat je een lelijke onderbroek aan moet. Zo’n groot wit model, of super strakke, synthetische, shapewear, waarin alles gaat broeien...”

Steeds gemotiveerder

“Ik denk dat ik alles heb geprobeerd tegen de pijnlijke plekken op de binnenkant van mijn bovenbenen: panty’s afknippen, die dan tijdens het lopen naar boven oprollen, vaseline of talkpoeder aanbrengen op schurende dijen. Maar de perfecte oplossing vond ik niet. Ik merkte dat ik niet de enige was met dit probleem. Inmiddels was ik hoofdredacteur van een glossy voor grote maten en legde ik mijn vraag regelmatig neer bij mode- en lingeriefabrikanten. Maar niemand zag brood in het probleem. Dik is lelijk, die associatie is er nu eenmaal. Gewoon inpakken en verstoppen. Heel kortzichtig. Hoe vaker ik nee hoorde, hoe gemotiveerder ik werd om het zelf te doen. Ik wist precies wat ik wilde: vrolijke, gekleurde onderbroeken waar je ook met volle heupen en billen lekker in kunt bewegen. De eerste broekjes heb ik op iedereen die ik kende doorgepast, zo kon ik de modellen perfectioneren. Ik heb een technische modeopleiding gedaan, maar de broekjes zelf maken was niet eenvoudig. Vooral het vinden van een goede producent die precies begrijpt wat je wilt en maakt zoals je het bedoelt was best een zoektocht.”

Bestsellers

“Een andere grote wens was om met veel kleur te werken. Ik heb enquêtes gehouden op beurzen om te zien of ik niet de enige was die dat mooi vond. Al snel bleek dat iedereen er leuk uit wil zien, wat je maat ook is. Door mijn ervaringen als ondernemer merk ik dat ik veel meer durf. Ik ben zekerder geworden, niet alleen in het zakendoen. Het is ontzettend leuk om waardering van klanten te krijgen. En het voelt natuurlijk geweldig om te verdienen aan mijn creativiteit en ideeën. Ik ga niet meer voor gemiddeld en gewoon, tenzij mijn klanten er om vragen. Zo heb ik nu een grijs-mêlee broekje in de collectie zitten. Vind ik zelf saai, maar het loopt als een trein. Mijn collectie wordt steeds groter: home wear broeken, sokken, jurkjes. Ik heb zelfs uitgebreid zodat je vanaf maat 38 bij ons terechtkunt.”

Gat in de markt

“Het idee voor Sarah’s Sweeties is ontstaan doordat ik zelf niets kon vinden, maar dat is niet mijn uitgangspunt. Het draait om mijn klanten – wat zij willen en waar zij blij van worden. In het begin voelde ik wel de druk als rolmodel. Onzin, want zelfs als ik lichter zou zijn, wil ik niet kiezen tussen saai en lekker zittend ondergoed of mooi en niet passend. Ik pas er voor om weggezet te worden als die dikke vrouw met schurende dijen. Nee, ik ben een vrouw die graag wilde ondernemen en nu andere vrouwen dolgelukkig maakt. Mijn dag is geslaagd als ik niet gewoon een onderbroek heb verkocht, maar een goed gevoel.”

Kijk op sarahssweeties.nl

Interview: Esther Muller. Beeld: Robert Alexander.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden