null Beeld

Smullen maar: dít zijn de verrassende gezondheidsvoordelen van rabarber

Hoera, het rabarberseizoen staat weer voor de deur! Van april tot juli zijn deze zoetzure, rood-groene stengels weer te krijgen. Nu we massaal moeten binnen blijven, kunnen we mooi de tijd nemen om te experimenteren met deze groente.

Veel soorten groenten en fruit zijn het hele jaar door verkrijgbaar, maar rabarber is slechts enkele maanden per jaar te koop. Deze plant behoort tot de duizendknoopfamilie, net als boekweit en zuring.

Met de bladsteel van de rabarber kun je een hoop lekkere toetjes maken. Afhankelijk van het ras is rabarber groen of rood van kleur. De rode stengels zijn zoet en de groene hebben een relatief zure smaak.

Vitamines en mineralen

Rabarber is ook nog eens hartstikke gezond. Het zit vol vitamines en mineralen, waaronder: magnesium, kalium, calcium en vitamine B, C en K. Daarnaast is het een goede bron van vezels. Ook werkt de groente ontstekingsremmend door het stofje amou-emodine en rabarber stimuleert de aanmaak van macofagen. Dit is belangrijk voor ons immuunsysteem. Verder bevat de zoetzure rood-groene stengel weinig calorieën. 100 gram rauwe rabarber bevat zo’n 23 calorieën.

Dit betekent overigens niet dat je elke dag rabarber op het menu moet zetten. In de groente zit oxaalzuur dat de opname van calcium vermindert. Geniet dus met mate.

Schoonmaken en bereiden

Hoe je de stengels moet schoonmaken, hangt af van hoe ze eruit zien en waar je ze koopt. Bij oudere stengels moet je de dikkere schil en het witte bladvoet verwijderen. Was de stengels vervolgens in water en snijd het in stukken. Let op dat je eventuele bladeren goed verwijdert, deze bevatten giftig zuur. De groente wordt vaak gekookt in een pannetje met een klein laagje water voor 8 tot 12 minuten.

Koken met rabarber

Met rabarber kun je een hoop heerlijke gerechten maken. Maak bijvoorbeeld deze lekkere compote die je kunt toevoegen aan je yoghurt of als toetje over vanille-ijs. Als dit goed is bevallen, kun je ook deze rabarbersoep maken. Wil je nog een stapje verder gaan? Maak dan een heerlijke rabarbertaart met meringue of een appel-rabarbertaart. Voor de mensen die geen zoetekauwen zijn: je kunt de zoetzure groente ook toevoegen aan hartige gerechten. Voeg de compote bijvoorbeeld toe aan een gerecht met kalfvlees of maak een salsa die je kunt serveren bij vis of op taco’s.

Nog meer lezen over eten? Bestel dan de Libelle Lekker:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Buitengevoel, Margriet. Beeld: iStock

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden