null Beeld

Sociaal experiment: zo hebberig zijn mensen dus écht

Een beetje extra geld op je bankrekening is altijd welkom, maar uit dit experiment blijkt hoe hebzuchtig sommige mensen écht zijn als het gaat om 'gratis geld'.

Vera Klandermans

De Amerikaanse Coby Persin is een ster op YouTube. Maandelijks kijken miljoenen mensen naar wat deze jongeman allemaal uitspookt in zijn leven. Voor zijn nieuwste filmpje wilde hij weleens weten hoe mensen reageren op gratis geld.

'Pak wat je nodig hebt'

Coby bedekte zijn hele lichaam met dollarbiljetten, hield een bord vast met de tekst 'Pak wat je nodig hebt' en ging de straat op. Een lange wandeling hoefde de wandelende bank niet te maken; al gauw gristen mensen hebberig de biljetten van zijn pak.

Toen Coby vroeg waarvoor ze het geld gingen gebruiken, kwamen volgens hem 'verschrikkelijke redenen' naar voren. "Een man gaf toe dat hij het geld niet nodig had. Een vrouw nam 19 dollar mee omdat ze de volgende dag een afspraak bij de pedicure had", laat hij weten aan The Huffington Post.

‘Dakloze man kiest 2 dollar, vrouw met designertas blijft graaien’

Terwijl de bankbiljetten van zijn pak werden getrokken viel het Coby op dat het grootste deel van de mensen die het geld pakten, dure kleding droegen en designertassen aan hun arm hadden hangen. Na anderhalf uur sprak hij een dakloze man die aan hem vroeg of hij het geld wel écht mocht pakken. In het filmpje is te zien dat hij 'maar' 2 dollar pakt! Coby: "Hij zei dat hij het nodig had voor eten." De filmmaker was hiervan zó onder de indruk dat hij de man nog eens 60 dollar gaf.

Echt nodig of gewoon gierig?

Volgens Coby laat het experiment zien dat er een verschil is tussen geld echt nodig hebben en pure hebberigheid.

Bekijk het filmpje!

Bron: Metronieuws, The Huffingtonpost. Beeld: Youtube

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden