null Beeld

Steeds meer BN’ers slachtoffer van internetfraude: zó voorkom jij het

Steeds meer bekende Nederlanders worden slachtoffer van internetfraude, waarbij hun naam gebruikt wordt voor nep-advertenties op sociale media. Dit jaar blijkt er al voor 2,6 miljoen euro aan schade te zijn aangebracht met deze fraudering. Dat meldt Shownieuws vrijdagmiddag.

Wij geven je doelgerichte tips waarmee je kunt voorkomen dat het jou ook overkomt.

Internetfraude

Op Facebook verschijnen steeds vaker advertenties die je beloven met één klik rijk te kunnen worden. Aan deze advertenties zijn geregeld bekende Nederlanders gekoppeld. Maar dit betreft geen echte samenwerkingen met de BN'ers, maar pure oplichterij. Onder anderen John de Mol, Jort Kelder en Humberto Tan werden dit jaar al slachtoffer van dergelijke praktijken.

Miljoenenschade

De Facebookadvertenties beloven je snel rijk te kunnen maken, door te investeren in Bitcoins. Hiervoor moet je wél eerst een groot bedrag overmaken om te investeren in je toekomst zonder financiële zorgen. Door de foto's van bekende Nederlanders te gebruiken hopen de oplichters het vertrouwen te winnen van internetgebruikers, en dat werkt. Tot half oktober is er door deze frauduleuze praktijken al voor ruim 2,6 miljoen euro aan schade gemeld, tonen cijfers van Fraudehelpdesk.

Zorgwekkend

"We vinden het altijd zorgwekkend als mensen (steeds meer) geld kwijt zijn aan fraudeurs. Het lijken gewoon getallen, maar achter elk slachtoffer schuilt een groot of klein persoonlijk drama. Het geld kwijt, en je voor de gek gehouden voelen", meldt een woordvoerder van de helpdesk aan Shownieuws. Maar hoe kun je de kans op in dergelijke nep-advertenties trappen zo klein mogelijk maken? Wij zochten het voor je uit.

Internetfraude voorkomen

  1. Gebruik je verstand en blijf helder nadenken. Lijkt een advertentie, aanbieding of ander bericht te mooi om waar te zijn, of belooft het onrealistische geldbedragen op te leveren? Dan is dit vrijwel altijd ook het geval. Laat je niet verleiden door geweldige financiële beloftes, want de kans is groot dat dit je uiteindelijk erg veel geld en zorgen kost.
  2. Controleer ook de verkoper wanneer je een item, dienst of product online koopt en twijfels hebt. Staat het bedrijf niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, is het een zeer onbekende website of klopt het keurmerk niet? Trap er dan niet in, en laat de aanbieding - hoe mooi deze ook is - aan je voorbij gaan.
  3. Vermoed je dat iets niet in de haak is? Dan kun je deze twijfels checken bij de officiële pagina van de politie. Hier kun je controleren of er eerdere meldingen gedaan zijn over de product of dienst, zodat je snel kunt controleren of je vermoedens juist zijn, of dat je de aanbieding toch wel kunt vertrouwen.
  4. Kun je alleen betalen via Western Union of MoneyGrab, en staan de bekende betalingsmogelijkheden er niet bij? Dan is de kans groot dat er iets niet in de haak is. iDeal, Billink en PayPal zijn partijen die je wel kunt vertrouwen.
  5. Betaal het liefst met je creditcard. Waarom? Aankopen die je met een creditcard doet zijn namelijk automatisch verzekerd met een aankoopverzekering, terwijl dit bij internetbankieren niet het geval is. Wanneer je een creditcard tot je beschikking hebt, is deze betaalmethode dan ook altijd aan te raden.

Er circuleren steeds meer valse berichtjes rond, waarmee geprobeerd wordt geld af te troggelen. Zó weet je of jouw berichtje veilig is of niet:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Shownieuws. RTL Nieuws. Want. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden