null Beeld

Tiener showt extreem verbrande benen: “Blaren zo groot als golfballen”

De Britse Hannah Hughes (18) ondervond aan den lijve hoe erg de zon je huid toe kan takelen. Haar benen raakten extreem verbrand. Zó erg, dat ze tijdelijk in een rolstoel belandde.

Door haar verhaal te delen, hoopt Hannah iedereen te waarschuwen voor wat er kan gebeuren als je je niet (goed) insmeert met zonnebrand.

Hoe herken je een zonnesteek en wat doe je ertegen? Dokter Rutger vertelt het in bovenstaande video.

Voelde zon niet branden

Hannah, net afgestudeerd, was met vriendinnen op vakantie in Engeland. De zon scheen aardig, maar niet fel. "Stom genoeg besloot ik die dag geen zonnebrand op te smeren", vertelt de tiener aan Metro. "Het voelde namelijk niet zo warm door de zeewind, dus ik realiseerde me niet dat ik aan het verbranden was. We waren in Wales, wat nou niet bepaald bekend staat als het meest exotische land ter wereld. Ik dacht er dus niet over na."

Overgeven

Eenmaal terug in hun vakantiehuisje, bleken zowel Hannah als haar vriendinnen verbrand te zijn. Niemand had zonnebrand opgedaan. "Ik nam een koude douche en smeerde aftersun op, maar dat hielp niet. Toen begon ik over te geven." De rest van de avond kreeg Hannah geen hap door haar keel. Vervolgens bleef ze 2 dagen in bed liggen... En toen kwamen de blaren.

Grote blaren

Eenmaal thuis, ging het slechter en slechter met het verbrande meisje. "Ik kon niet zelf uit bed komen. Mijn moeder moest me de badkamer in helpen. Zo gênant." Haar benen begonnen er alsmaar gruwelijker uit te zien.

Hannah werd opgenomen in het ziekenhuis, waar de verpleegsters in shock waren. "De achterkanten van mijn benen zaten van mijn knieën tot en met mijn dijen onder de blaren, die op dat moment zo groot als golfballen waren." Scrol voor beeld hierbij naar beneden. Let op: de foto's kunnen schokkend zijn!

Rolstoel

In het ziekenhuis bleef Hannah's situatie nog lange tijd belabberd. "Er waren 3 mensen nodig om me uit bed te tillen, wat soms wel 40 minuten duurde omdat ik zo'n pijn had. (...) Ik had vervolgens een rolstoel nodig om te kunnen bewegen. Zelfs om me te kunnen wassen of mijn tanden te poetsen."

Hannah's blaren werden ingewikkeld met verband, zodat het vocht er vanzelf uit zou lopen. Ze slikte flink wat pijnstillers tegen de pijn. "De verpleegsters moesten het verband vaak verwisselen, wat behoorlijk pijnlijk en gruwelijk om te zien was. Maar het was een opluchting dat ze tenminste weggingen."

Better safe than sorry

4 weken later zagen Hannah's benen er dan eindelijk weer normaal uit. De blaren waren leeggelopen. Nu was het wachten totdat haar huid zou vervellen.

Wát een lijdensweg. Ook al schijnt er een ogenschijnlijk flauw zonnetje, sméér, drukt Hannah je op het hart. "Het is het risico niet waard. Smeer altijd zonnebrand op. It's better to be safe than sorry."

Bron: Metro. Beeld: Facebook Hannah Hughes

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden