null Beeld

Tonijn zónder tonijn: zo maak je een veganistische tonijnsalade

Wie de documentaire Seaspiracy heeft gezien, zal even genezen zijn van het eten van vis. Als je toch dat broodje tonijn gaat missen, wees dan niet getreurd: met de volgende recepten kun je de smaak en structuur van tonijnsalade prima nabootsen.

De ingrediënten zijn iets minder vanzelfsprekend dan normaal, maar dan heb je ook wat.

Veganistische tonijnsalade van Loving It Vegan:

Voor dit gerecht heb je in ieder geval een blik kikkererwten nodig.

  1. Lek het blik uit en giet de kikkererwten in een grote bak.
  2. Pureer ze met een vork en voeg er veganistische mayonaise, fijngesneden nori, kleine blokjes rode ui, citroensap, fijngehakte kappertjes, knoflookpoeder, edelgist, tamari, dijonmosterd, witte wijnazijn, zout en peper aan toe.
  3. Mix het geheel door elkaar en de tonijnsalade is klaar om geserveerd te worden.

Deze tonijnsalade is heerlijk op brood, crackers, of door een salade. Wil je een pittiger gerecht? Dan is het volgende iets voor jou.

Veganistische tuna melt sandwich van Food by Maria:

Steeds meer supermarkten verkopen tegenwoordig vegetarische en veganistische vlees- en visproducten. Je moet even goed zoeken, maar als ze De Vegetarische Slager verkopen, dan weet je dat je goed zit. Die heeft namelijk visvrije tonijn, en dat is de kern van dit gerecht. Zo maak je het:

  1. Leg 200 gram visvrije tonijn in een grote kom en voeg hier 125 milliliter veganistische mayo, 3 eetlepels citroensap, 2 eetlepels olijfolie, 3 eetlepels fijngesneden jalapeñopepers, 1 eetlepel jalapeñosap, 3 eetlepels gedroogde kappertjes, 3 eetlepels fijngesneden ingelegde komkommers, 75 gram fijngehakte rode ui, 1 fijngesneden selderijstronk en 1 theelepel chilivlokken aan toe.
  2. Mix het geheel in de kom en zet de tonijnsalade een nacht in de koelkast, afgedekt met aluminiumfolie.
  3. Besmeer de volgende dag 2 sneetjes roggebrood met veganistische boter (allebei de kanten besmeren). Leg de sneetjes brood in een pan en bak deze op middelhoog vuur goudbruin.
  4. Schep vervolgens 3 tot 4 grote eetlepels tonijnsalade op één sneetje brood en dek het af met een ander sneetje brood. Leg daar weer een plak veganistische kaas op en druk het met een spatel voorzichtig samen. Draai na 2 minuten om en bak tot de kaas gesmolten is.

Het gerecht is voor 3 sandwiches, dus in totaal heb je er 6 sneetjes roggebrood voor nodig. Serveer met naturelchips, een frisse salade of zonder garnering.

Liever geen visvervangers, maar wel veganistisch eten? In deze video zie je hoe je heerlijke quinoa-sushi kunt maken:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Pinterest. Beeld: Shutterstock.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden