Trendwatcher: consument wil weer ‘mens’ worden
De consument schijnt somber over de toekomst, ook als de economische crisis voorbij zal zijn. Lifestyle-deskundige David Shah en collega-trendwatcher Christine Boland zijn wel positief omdat consumenten weer 'mens' willen worden. 'De behoefte om empathisch met elkaar om te gaan stijgt'.
De consument schijnt somber over de toekomst, ook als de economische crisis voorbij zal zijn. Lifestyle-deskundige David Shah en collega-trendwatcher Christine Boland zijn wel positief omdat consumenten weer 'mens' willen worden. 'De behoefte om empathisch met elkaar om te gaan stijgt'.
Shah noemde de hedendaagse consument dinsdag tijdens een seminar in Amsterdam 'Net-Nieters'. Shah: 'Mensen die vastgeroest zitten in de mentaliteit dat het nooit meer goed zal komen.' Terwijl er best reden is om positief te zijn. 'Er is een hang naar nostalgie, heritage en retro.' De populariteit van de websites zoals Rent the Runway en Le Tote, waarbij bezoekers modeliefhebbers bij elkaar brengen en waarbij designerproducten kunnen worden geleend of gehuurd, is een voorbeeld van deze trend.
Authenticiteit en puur
Een bedrijf of merk kan overleven door in te spelen op het huidige minimalistische tijdperk. Als voorbeeld werd het Britse warenhuis Selfridges genoemd dat zes weken lang 'de kracht van de stilte' vierde met 'natuurlijke' producten.
Ook het verlangen naar natuurlijke stoffen zoals wol, zijde en leer is een teken dat de natuur en duurzaamheid een trend is. 'Consumenten vinden het steeds belangrijker om met hun aankopen een verhaal te kunnen vertellen en de herkomst ervan te kunnen herleiden', aldus Boland.
Bron: BuzzE
Eerder verschenen op VrouwOnline