null Beeld

Vers fruit beter dan gedroogd fruit?


Fruit is gezond, dat weten we allemaal. Toch zit er een verschil tussen vers fruit en gedroogd fruit. Het is lastig om te concluderen dat vers fruit beter is dan gedroogd fruit, dit komt omdat beide soorten andere voedingswaarden hebben. Libelle zet de feiten voor je op een rij.

Annemiek Wichertjes

Vitamines en voedingsvezels

Gedroogd fruit bevat geen vitamine C meer, terwijl vers fruit boordevol vitamine C zit. Toch bevat gedroogd fruit wel veel andere voedingsstoffen zoals vitamine B1, vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium. Ook bevatten de meeste gedroogde vruchten enorm veel voedingsvezels die een goed effect hebben op hart- en bloedvaten. Gedroogd fruit bevat ook antioxidanten, deze hebben een ontstekingsremmende werking.

Het consumeren van gedroogd fruit heeft ook nadelen. Gedroogd fruit is zoet en plakkerig, dit heeft nadelige effecten op het gebit aangezien er gaatjes kunnen ontstaan.

Verschil in kilocalorieën per 100 gram

Gedroogd fruitVers fruit

Pruimen 188 kcal

Pruimen 42 kcal

Vijgen 227 kcal

Vijgen 80 kcal

Abrikozen 256 kcal

Abrikozen 36 kcal

Appels 266 kcal

Appels 49 kcal

Druiven/rozijnen 268 kcal

Druiven/rozijnen 64 kcal

Peren 270 kcal

Peren 47 kcal

Dadels 271 kcal

Dadels 132 kcal

Bananen 308 kcal

Bananen 88 kcal

Eet jij liever gedroogd fruit of vers fruit?

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden