null Beeld

Vijf tips tegen slapeloosheid

VrouwOnline.nl

Maar liefst twee op de drie Nederlanders heeft last van slapeloosheid.

Maar liefst twee op de drie Nederlanders heeft last van slapeloosheid. Wij Nederlanders liggen het meest wakker van geldzorgen, blijkt uit onderzoek van een producent van geneesmiddelen gehouden onder duizend Nederlanders. Wij van Vrouwonline geven je vijf tips tegen slapeloosheid.

1. Zoek het daglicht op

Daglicht is bepalend voor je biologische klok. Wordt het donker, dan gaan de hersenen het slaaphormoon melatonine aanmaken. Wordt het licht, dan wordt de productie gestaakt. Zit je overdag veel binnen, zorg er dan voor dat je regelmatig naar buiten gaat. Kunstlicht is namelijk veel minder helder en krachtig dan natuurlijk licht. Ga je van nature vroeg naar bed en sta je ook vroeg op of wordt je vroeg wakker, ondanks dat je het laat hebt gemaakt? Dan ben je een leeuwerik en gebaat bij een wandeling 's avonds. Ga je van nature laat naar bed en sta je het liefst laat op, en kom je 's ochtends maar langzaam op gang? Dan ben je een zogeheten uil. Jij hebt dan baat bij een wandeling 's ochtends.

2. Wees voorzichtig met cafeïne

Cafeïne blokkeert het rustgevende effect van de stof adenosine en houdt je alert. Meer dan 300 milligram cafeïne per dag (drie koppen koffie of negen koppen sterke thee) kunnen al slaapproblemen veroorzaken.

3. Stop met piekeren

Piekeren doen we het vaakst tussen negen uur 's avonds en drie uur 's nachts. Dit omdat je dan de minste afleiding hebt. Beperk het piekeren en denk 'ik kan er nu toch niks aan doen, morgen zien we wel weer verder'. Blijf je piekeren, plan dan zogenaamde piekermomenten in. Voel je voor die tijd de drang om te piekeren, denk dan: 'Niet nu, maar straks!' Kies het piekertijdstip niet vlak voor het slapengaan, dat kan het inslapen verstoren.

4. Ontspan

Ontspannen is belangrijk voor het slapengaan. Ga niet je werkmail checken op je telefoon of laptop, maar lees een boek of tijdschrift. Ontspanningsoefeningen, waarbij je je concentreert op de ademhaling, kunnen helpen.


5. Visualiseer jezelf in slaap

Stel jezelf voor in een lekkere, diepe slaap. Gebruik een beeld uit een periode waarin je wel lekker sliep, zoals je kindertijd. Stel je voor hoe je in een comfortabel bed ligt met zachte prettige kussens en je favoriete deken in een slaapkamer die precies naar jouw smaak is ingericht. Je voelt je veilig en tevreden. Laat dat beeld goed op je inwerken. Pieker je veel, dan kan het helpen om je voor te stellen hoe je al je zorgen oppakt en in een doos doet. Stel je voor hoe je die doos dichtdoet en opbergt in een kast. Doe vervolgens in gedachten de kast op slot en loop weg.

Kijk voor meer informatie over het onderzoek op NU.nl.

Bron: Goed Gevoel

Eerder verschenen op VrouwOnline

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden