null Beeld

Waarom dure make-up niet altijd beter is

Als je uitrekent wat je op jaarbasis kwijt bent aan make-up, schrik je je waarschijnlijk een hoedje. Cosmetica is nu eenmaal best prijzig, maar een mascara van € 40 hoeft niet per se beter te zijn dan eentje van € 4, legt cosmetisch chemicus Randy Schueller uit. 

Susan Dalstra

De gemiddelde Amerikaanse vrouw spendeert ieder jaar zo'n 15.000 dollar (13.608 euro) aan make-up. Misschien dat Nederlandse vrouwen die iets meer naturel door het leven gaan er minder aan kwijt zijn, maar hoe dan ook: het blijft een flink bedrag. Dat komt volgens Randy niet door de ingrediënten die fabrikanten gebruiken voor hun cosmetica; die beslaan zelfs maar 15% van de kostprijs. En Randy kan het weten, want hij werkt al 30 jaar in de industrie en is oprichter van de site BeautyBrains.

Verpakking

De was, de olie en de kleurpigmenten zijn dus niet de reden dat je een klein vermogen neerlegt voor een mascara of foundation. Het zit 'm allemaal in de marketing en de verpakking. Tegenwoordig worden er zelfs prijzen uitgereikt voor de mooiste verpakking, dus cosmeticamerken maken daar flink werk van. Logisch dus dat de prijs flink omhoog stuwt, maar dat is niet het enige.

LEES OOK: 9X WAAROM JE MAKE-UPKWASTEN NOOIT MOET UITLENEN

Parfumerie

De plek waar de make-up wordt verkocht, speelt ook een grote rol. Ligt het in een rek in de supermarkt of in een parfumerie waar een verkoper meer informatie geeft over het product en het bij je aan kan brengen? Geven de verkopers testers mee en zit er garantie op het product? Het zijn allemaal factoren die worden verrekend in de prijs.

Oogschaduw en blush

Natuurlijk tonen de verschillende merken wel een verschil in kwaliteit. Volgens Randy zie je dat verschil vooral terug bij producten in poedervorm, zoals oogschaduw en blush. De manier waarop de poeder geperst wordt, maakt een groot verschil in kwaliteit. Dat zie je helaas niet aan de chique verpakking af.

Advies

Zijn advies: ga als consument op zoek naar een specifiek product in plaats van een specifiek merk. Kijk uit naar een mascara die niet klontert of een lippenstift die de hele dag op z'n plek blijft, maar ga er niet vanuit dat de duurste variant altijd de beste is.

Bron: Quartz. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden