null Beeld

Waarom je chocolademelk zou moeten drinken na het sporten

Van eiwittenshakes tot andere sportdrankjes. Sportliefhebbers zijn erg te spreken voor deze speciale drankjes voor na een intensieve work-out. Toch blijkt uit onderzoek een héél ander drankje het beste te werken, namelijk chocolademelk. 

Spierkramp

Volgens het onderzoek van de Shahid Sadoughi Universiteit in Yazd, Iran zorgt chocolademelk er niet alleen voor dat sporters in staat zijn zes minuten langer te sporten dan bij de gemiddelde sportdrank. Het verbetert namelijk ook de hartslag en het melkzuurniveau, wat de kans spierkramp kan verminderen.

Herstel

Chocolademelk bevat koolhydraten, proteïnen, vetten, water en elektrolyten. Deze ingrediënten zijn allemaal van belang als het gaat om herstel na een intensieve training. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat chocolademelk het herstel na een zware inspanning versnelt.

Goedkope oplossing

De wetenschappers onderzochten in totaal 150 deelnemers die chocolademelk hadden gedronken na het lopen of fietsen. Het effect van dit drankje was hetzelfde en regelmatig zelfs beter dan welk sportdrankje dan ook. De onderzoekers geven wel aan dat het om een kleinschalig onderzoek gaat en dat ze om het zeker te weten meer research willen doen. Maar ze zijn er wel zeker van dat chocolademelk een goed idee is na het sporten. Het is een goedkope, eenvoudige oplossing om na het sporten snel weer op krachten te komen.

Weet je wat je nog meer met chocolademelk kunt doen? Heerlijke chocoladepannenkoeken maken. In de video hieronder zie je hoe je dit moet doen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Independent. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden