null Beeld

Waarom je van gezond voedsel ook te veel kunt eten

Sommige etenswaren lijken zo gezond, dat je zou denken dat je dat iedere dag wel zou kunnen eten. Toch iets het goed om te weten dat je sommige voedingswaren niet eindeloos kunt blijven eten. Alles met mate!

Laudine Schuurman

Hieronder een lijstje met voedingsmiddelen die je gewoon niet iedere dag moet nemen.

Blikje tonijn

Tonijn is een gezonde toevoeging voor in je salade. Je moet er alleen niet te veel van eten, want tonijn bevat veel kwik en een kwikoverschot kan mogelijk leiden tot oogproblemen, slechthorendheid, verslechterde coördinatie en zwakkere spieren. Eet niet meer dan 3 tot 5 blikjes tonijn per week of vervang tonijn voor andere soorten vis, zoals zalm en garnalen. Die bevatten minder kwik.

Sinaasappelen en tomaten

Wees ook niet te gortig met deze 2 voedingswaren. Volgens de directeur van het Mount Sinai ziekenhuis in New York Gina Sam kan het eten van veel sinaasappelen en tomaten leiden tot brandend maagzuur. Op lange termijn kan het zelfs de kans op het ontwikkelen van de ziekte van Barrett's Esophagus, een aandoening waarbij het slijmvlies verandert en de kans op slokdarmkanker toeneemt. Eet daarom niet meer dan 2 sinaasappelen of tomaten per dag en vermijdt ze als je last hebt van brandend maagzuur.

Lees ook: Komkommer is het minst verslavende voedsel

Spinazie

Deze groente zit vol met gezonde voedingsstoffen waaronder: eiwitten, vezels, verschillende vitaminen en mineralen. Daarnaast zit er in spinazie ook het stofje luteïne: een gele kleurstof die vaak wordt gebruikt bij de oogaandoening maculadegeneratie. Spinazie bevat verder ook veel oxalaat, een stofje dat de kans op nierstenen kan vergroten. Kortom: overdrijf niet met spinazie!

Soja

Tofu-liefhebbers moeten nu even opletten. Soja kan je cholesterolniveau en bloeddruk namelijk verlagen, maar té veel soja gaat de opname van ijzer juist tegen. Een overdosis van soja kan bloedarmoede veroorzaken. Daarnaast bevat soja isoflavonen (oestrogeenactige verbindingen) dat, in grote hoeveelheden en op de lange termijn, leidt tot een toename van baarmoederslijmvlies wat uiteindelijk baarmoederhalskanker zou kunnen veroorzaken. Zolang niet exact vast staat tot in welke hoeveelheden soja veilig is, houd je aan een maximaal van 2 porties per dag.

Paranoten

De noten zitten vol eiwitten, vezels, gezonde vetten en selenium. Het eten van deze nootjes kan je slechte cholestrol en bloeddruk verlagen. Iedere dag deze noten eten is geen goed idee, want selenium in grote hoeveelheden kan giftig zijn. Te veel kan namelijk leiden tot haarverlies, loszittende nagels en neurologische afwijkingen. Neem daarom maximaal 10 nootjes per dag.

Bron: Women'sHealth. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden