null Beeld

Waarom reizen met een camper zo leuk is

Onafhankelijk en avontuurlijk: reizen met een camper heeft veel te bieden – zeker in vakantie-onzekere tijden. Welk soort campers zijn er allemaal en wat zijn mooie bestemmingen? Journalist Annemieke Riesebos, zelf enthousiast camperaar, deelt met ons haar tips.

De afgelopen tien jaar groeide het aantal campers in Nederland met 81 procent, en juist in tijden van corona blijkt de camper hét alternatief voor alle soorten vakanties. Nu is Nederland altijd al het land geweest van de caravans en kampeerders, maar ook bijvoorbeeld de Italianen, die campings en campers voorheen liever meden, zijn sinds de coronapandemie om.

Bij ons thuis kriebelde het al langer, en drie jaar geleden besloten we de gok te wagen. We gingen met het gezin – mijn man, twee puberdochters en ik – op roadtrip door Schotland. We huurden een camper en gingen zonder plan op pad. Het werd een van onze mooiste vakanties ooit. Schotland is sowieso al betoverend, maar wakker worden midden in de natuur, ’s ochtends niet weten waar je ’s avonds zult slapen, het ontdekken van nieuwe plekken en het gevoel van vrijheid bleken de ultieme manier van vakantie vieren. Toen we op een ochtend op een prachtig plekje aan de kust bij Kintyre werden gewekt door negen zeehonden, wisten we het zeker: hier kan geen hotelkamer tegenop. We wilden een eigen camper! Maar wat kost dat nou eigenlijk? Wordt het dan een nieuwe of toch een tweedehandsje, of is huren misschien handiger en financieel verstandiger? Laten we beginnen met de kosten.

Nieuw of tweedehands…

De aankoopprijs van een camper is natuurlijk afhankelijk van de soort camper. Maar globaal gesteld heb je al een tweedehands busje voor ongeveer € 1500,-. Zelf ombouwen kan vanaf zo’n € 4500,-. Een nieuwe buscamper, bijvoorbeeld een Volkswagen T6, is er vanaf € 54.000,-. Integraal- en half-integraalcampers – wat dat zijn, komt zo aan de orde – zijn er nieuw vanaf € 60.000,- tot zo’n € 170.000,-. Grote verschillen dus in aankoopprijs, maar er zijn ook kosten die iedere campereigenaar tegenkomt, zoals de motorrijtuigenbelasting. Aan de hand van de soort brandstof, het gewicht en de provincie waarin je woont, geeft belastingdienst.nl aan wat de motorrijtuigenbelasting wordt. Voorbeeld: een integraalcamper die op diesel rijdt en 3100 kilo weegt kost in Noord-Holland € 238,- per kwartaal. Door de camper in de wintermaanden te schorsen, kun je dat bedrag op zijn minst halveren. Verder betaal je als campereigenaar een kwarttarief aan wegenbelasting. Voor een kwartaal wegenbelasting mag je dus het hele jaar rijden. Tenslotte kun je, net als een auto, je camper WA, WA+ of allrisk verzekeren. Reken op een bedrag tussen de € 100,- en € 150,- voor een gemiddelde allrisk per maand.

Een buscamper kan meestal voor de deur worden geparkeerd. Is de camper groter, dan wordt hij gezien als recreatievoertuig en mag je in de meeste gemeenten niet langer dan drie dagen achter elkaar parkeren. Prijzen voor stalling verschillen, maar reken op € 50,- tot € 150,- per meter per jaar. Dan komen er nog de jaarlijkse APK-kosten bij van tussen de € 25,- en € 100,- en de gemiddelde onderhoudskosten van ongeveer € 1000,- per jaar. Het ene jaar zullen er minder kosten zijn, het andere meer. Bij elkaar opgeteld kost een gemiddelde camper, naast de aanschafprijs, dus jaarlijks nog zo’n € 2500,- extra. En dan is er nog geen liter getankt.

…of toch maar huren

De forse kosten die bij een camper komen kijken, doen veel mensen besluiten om er een te huren. Er zijn verschillende aanbieders in Nederland en natuurlijk kun je er ook voor kiezen om naar het gewenste land per trein of vliegtuig te reizen en aldaar een camper te huren. De gemiddelde kosten van een camper huren in Nederland zijn in het hoogseizoen € 1300,- per week voor een camper voor 4 personen, inclusief verzekering en dergelijke, maar exclusief brandstof. In het laagseizoen betaal je gemiddeld zo’n € 800,-. In Canada komen twee weekjes camperen in het hoogseizoen neer op gemiddeld € 4800,- (inclusief vliegtickets) en in Zweden kost een weekje camperen in het hoogseizoen zo’n € 3300,-.

Soorten en maten

Maar of je nu huurt of koopt: welke soort camper kies je? Dat hangt natuurlijk ook af van de grootte van het reisgezelschap, maar globaal gezien zijn er vier soorten campers op de markt. Een buscamper, het woord zegt het al, is gebouwd op de basis van een bestelbus. Vaak is het dak verhoogd of zit er een hefdak in. Het voordeel is dat zo’n buscamper makkelijk rijdt en je overal kunt parkeren. Nadeel is dat een bus minder leefruimte heeft en (meestal) geen douche of wc. Een alkoofcamper heeft boven de bestuurderscabine een grote opbouw, waar vaak een tweepersoonsbed in zit. Dat levert veel slaap- en leefruimte op en is dus handig voor wie met het gezin op stap gaat. Hij is wel hoger, dus sommige wegsituaties kunnen obstakels opleveren. Voor veel mensen is een integraalcamper ideaal: ruim, luxe en het campergedeelte en de cabine zijn één ruimte met voldoende stahoogte. Boven de voorstoelen bevindt zich een tweepersoons hefbed. Nadeel is de hoge prijs. Tot slot is er nog de half-integraalcamper. Het woord zegt het al: dit is een combinatie van een alkoof- en een integraalcamper. De grote uitbouw bovenop ontbreekt waardoor de auto

minder wind vangt en het brandstofgebruik lager is. Twee extra slaapplekken zijn te realiseren met een hefbed net achter de bestuurderscabine.

Helemaal om

Uiteindelijk kozen wij voor een buscamper. Om precies te zijn een Mercedes Viano Marco Polo uit 2005, waar we € 29.000,- voor betaalden. De camper is ook onze auto, dus hij staat voor de deur. Dat scheelt de kosten voor een camperstalling, en we betalen maar een kwart aan wegenbelasting.

Ondanks dat we in het centrum van Haarlem wonen, kunnen we de buscamper makkelijk parkeren, en met de bescheiden hoogte van 1,90 meter passen we in de meeste parkeergarages. Daarnaast is de bus klein en comfortabel. Het interieur is doordacht met een fijn keukentje en genoeg kastruimte. De standkachel op diesel is onmisbaar voor als we willen winterkamperen, zoals we vorig jaar deden tijdens een weekje wintersport in Oostenrijk.

Het is slim om de nieuwste regels van milieuwetgeving goed te volgen. Onze camper heeft een groene sticker (milieu-sticker), zodat we de meeste steden in Europa in mogen.

En last but not least: de bus is een automaat. Tijdens onze roadtrip door Schotland hadden we dat niet, en schakelden we ons helemaal suf. Toch handig dus, dat we begonnen zijn met een huurcamper. Maar wie de smaak eenmaal te pakken heeft…

Camperplek via de app

Park4nightVanaf de locatie waar je je bevindt geeft de app ‘verborgen’ en vaak gratis camperplekken midden in de natuur aan, maar ook campings, parkeerplaatsen voor een paar uur of picknickplekken. Handig: de app is ook offline te gebruiken.CampercontactEen van de grootste platforms voor camperlocaties ter wereld, met ruim 35.000 camperlocaties in 58 landen.StayFree

Een app vol wildkampeerplekken, parkeerplekken en gratis camperplaatsen over de hele wereld. Je kunt filteren op locatie. Overnachten bij een meer, in het bos of aan zee? Voer het in en de app zoekt mooie plekken.

Liever huren?

  • GoBoony is het grootste camperverhuurplatform in West-Europa. Zo’n 3000 particuliere campereigenaren verhuren hun camper aan reizigers.
  • Travelhome biedt camperreizen naar bestemmingen over de hele wereld. In ultieme camperlanden als Amerika en Canada, maar ook Japan en Cuba.
  • Zonder veel gedoe een camper huren kan bij De Camper Club. Ze bieden één type camper aan met daarin alles wat je nodig hebt; de prijs is all-in.

Bestemmingen

Logeren bij de boer

Steeds meer wijnboeren in Europa bieden overnachtingen aan voor camperaars. Je mag je camper midden in de wijngaard gratis parkeren; de boeren bieden een wijnproeverij en korting op wijn aan.

Italië

Op de site van Le Donne del Vino staat een lijst met meer dan 50 wijngaarden waar je heel ‘la dolce vita’ een nachtje met een camper kunt logeren.

Duitsland

Op duitsewijn.nl staan zo’n 38 Duitse wijnboeren die camperaars uitnodigen voor een overnachting en een wijnproeverij.

Frankrijk

France Passion is een netwerk van zo’n 2050 boeren die een stuk van hun land beschikbaar stellen voor campers. Je moet wel in het bezit zijn van de gelijknamige gids om te mogen blijven slapen. Handig: met de France Passion-app zijn de (wijn)boeren makkelijk te vinden.

Tekst: Annemieke Riesebos. Beeld: Getty Images.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden