null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

We hebben de 5 allerbeste plantaardige alternatieven voor vis gevonden

Klimatariër, flexitariër, vegetariër, veganist: er zijn veel verschillende dieetbenamingen. Het maakt niet uit in welk hokje je past (of niet), maar het kan goed zijn om stil te staan bij je vis-inname en het vervangen ervan door plantaardige alternatieven.

Daphne DorgeloGetty Images

Uit een rapport van de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) uit 2016 bleek dat er wereldwijd zo’n 30 procent van de vissoorten wordt overbevist, dat betekent dat er meer gevangen wordt dan er bij komt. Dit is een bedreiging voor de vissen zelf en hun leefomgeving. Zo trekken de sleepnetten bijvoorbeeld de zeebodem en het koraal kapot wat funest is voor het eco- en voedselsysteem.

Plantaardige alternatieven voor vis

Het kan geen kwaad dus om af en toe (of altijd) vis in je eetpatroon te vervangen. Maar ben jij wel dol op vis? Dan zijn er plantaardige alternatieven met nog dezelfde zilte smaak:

Jackfruit

Van veganistische variant op pulled pork tot een stoofpotjes zonder vlees, deze stekelige vrucht wordt vaak als vleesvervanger gebruikt. Maar ook als visvervanger werkt de veelzijdige jackfruit ideaal. De vrucht neemt namelijk andere smaken op.

Het bevat weinig eiwit en vet maar veel vitamine B6, vitamine C en kalium. Door de jackfruit uit elkaar te trekken met twee vorken kun je een 'tonijn'salade maken.

Vegan vis

Vegan vis zou qua smaak én uiterlijk moeilijk van the real deal te onderscheiden zijn. Check wel even de ingrediëntenlijst als je voor volledig plantaardig wilt gaan.

Neem vegan sashimi; dat bestaat uit tapiocazetmeel en glucose uit zeewier, wat voor de vissige smaak zorgt. Momenteel is het aanbod van vegan vis (in vergelijking met vegan vlees) nog relatief beperkt. Je kunt het in sommige supermarkten krijgen of in de (grotere) Aziatische supermarkt bij de diepvriesafdeling.

Zeewier

Ben je specifiek op zoek naar een zilte smaak? Grijp dan naar zeewier en vul je gerecht verder aan met voedzame ingrediënten. Deze plantaardige bron van eiwitten is rijk is aan Omega 3 (de voedingsstoffen waar vis zo om geroemd wordt).

Wortel

Oké, deze zal qua smaak iets minder raak zijn, maar qua uiterlijk doet-ie het heel goed. Door wortels in dunne plakjes te snijden en 72 uur in een marinade van olijfolie, liquid smoke, zout en rijstazijn te laten liggen, heb je wederom een mooi alternatief.

Kikkererwten

De oplossing voor een natuurlijke visvervanger die qua structuur lijkt op tonijnsalade, gezond is én ook nog eens ontzettend weinig kost? Kikkererwten. Je maakt het door simpelweg de tonijn in je standaard recept te vervangen door kikkererwten. Lekker op brood met een blaadje sla, tomaat en alfalfa.

Steeds meer mensen stappen over op een (deels) vegetarisch óf zelfs veganistisch voedingspatroon. Een gezond voedingspatroon hoeft geen vlees te bevatten. Maar: in vlees zitten wel belangrijke voedingsstoffen, die je als veganist of vegetariër op een andere manier uit je voeding dient te halen. Hoe je deze voedingsstoffen uit andere producten haalt? Dr. Rutger geeft tips:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden