Fruit gezondst Beeld Getty Images
Fruit gezondstBeeld Getty Images

Welk stuk fruit is het gezondst om te eten?

We weten allemaal dat voldoende groente en fruit binnenkrijgen erg belangrijk is, omdat ze veel gezonde vitamines bevatten. Kortom: je kunt niet snel een verkeerde keuze maken wanneer het op fruit aan komt, toch? Of is er wel een fruitstuk dat het állergezondst is?

We vroegen het aan diëtist en voedingsdeskundige Wendy Walrabenstein.

Verschil in fruit

Allereerst: er bestaat geen slecht fruit - behalve als het beschimmeld is of is gaan rotten. Dat moge duidelijk zijn. Of je nou een appel, een banaan of een handje druiven neemt, we juichen iedere keuze om fruit te eten van harte toe. Maar natuurlijk zit er, net zoals bij groente, wel een verschil tussen ieder fruitstuk.

Het ene fruit bevat meer vitamine C, het andere meer koolhydraten, om maar wat te noemen. "Daarom is variatie het allerbeste", legt Wendy uit. "Fruit bevat allerlei verschillende soorten vezels, naast alle waardevolle vitamines en mineralen. Deze verscheidenheid aan vezels draagt bij aan een mooie darmflora. Dit zijn de bacteriën in je darmen die ook weer bijdragen aan een goede gezondheid."

Ongezond?

Fruit kan dan ook niet ongezond zijn. Toch wordt het eten van té veel fruit afgeraden, omdat het van nature wel veel fruitsuikers bevat. Dat is niet te vergelijken met bruine of witte suiker, maar kan toch een overdaad aan suikers in het lichaam geven. En dat kan voor extra vetopslag in het lichaam zorgen. Daarom wordt er vaak over een gemiddelde van twee tot drie stuks fruit per dag gesproken.

Het gezondste fruit

"Maar als ik toch een groep zou mogen kiezen, dan zouden voor mij als diëtist, zowel in termen van smaak als gezondheid bessen het winnen", zegt de voedingsdeskundige. "Blauwe bessen, bosbessen, frambozen, bramen: ze zijn allemaal super gezond!"

Bessen bevatten stuk voor stuk namelijk maar weinig calorieën, terwijl ze wél heel veel antioxidanten bevatten. Daarnaast zitten ze boordevol voedingsvezels, die je spijsvertering ten goede komen. Ook hebben ze een positief effect op het hart en helpen ze tegen huidveroudering.

Verder zijn ook de volgende fruitstukken erg gezond:

Appel

Een appeltje voor de dorst is een goed idee. Niet alleen omdat appels weinig calorieën bevatten én lekker vullend zijn, maar ook omdat ze van nature een grote bron van vezels en anti-oxidanten zijn. Ook bevat dit simpele fruitstuk veel catechine en quercetine. Deze stoffen verminderen de kans op onder andere beroerte, hartinfarct, kanker en diabetes.

Banaan

Een banaan is een echte energiebom. Ideaal voor het sporten en een perfecte basis voor een zelfgemaakte smoothie. Bananen zijn ook nog eens hartstikke gezond, want er zit van nature veel kalium en vezels in. Ben je gestresst? Dan is het eten van deze tropische vrucht ook aan te raden, want de tryptofaan in bananen maakt je namelijk kalm.

Abrikoos

Iets minder gangbaar, maar zeker de moeite waard om wat vaker te eten. De abrikoos is een waar vitamine bommetje. Ze zitten namelijk boordevol kalium, betacaroteen, ijzer, vitamine A, C en E. En juist de hoge hoeveelheid ijzer maakte ze zo gezond, want ijzer stimuleert de aanmaak van hemoglobine, de stof die ervoor zorgt dat er genoeg zuurstof in je bloed terechtkomt.

Sinaasappel

Sinaasappels mogen ook niet in dit rijtje ontbreken, en dat is niet zonder reden. Dit oranje fruitstuk is namelijk een grote bron van vitamine C, een vitamine die je immuunsysteem een boost geeft. De vezels in sinaasappelen kunnen het cholesterolgehalte helpen verlagen. Ook bevatten sinaasappels flavonoïden en bètacaroteen, die samen als een krachtige antioxidant dienen. En tot slot: een sinaasappel bevat ook weinig calorieën, wat ook dit tot een zeer gezond en lekker fruitstuk maakt.

Diëtiste Wendy: “Val je niet af? Dit zijn onverwachte dikmakers”

Hoera, Libelle is genomineerd voor website van het jaar 2020. Help jij ons naar de overwinning? Stemmen kan hier.

Bron: UnitedConsumers, Fruitsnacks. Beeld: iStock

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden