null Beeld

Zo krijg je een vol gevoel met minder calorieën

Je vol voelen en daadwerkelijk vol zitten, zijn twee heel verschillende dingen. Dat blijkt uit promotieonderzoek van voedingsdeskundige (én 'Heel Holland Bakt'-finalist) Guido Camps. 

Elselien van Dieren

Guido promoveerde aan de Universiteit van Wageningen op het verschil tussen je vol voelen en vol zitten, meldt de Volkskrant. Voor het onderzoek liet hij proefpersonen yoghurtachtige shakes met slechts 100 calorieën en melkachtige shakes met 500 calorieën drinken.

Trek

Na het drinken van de shakes kregen de deelnemers een MRI-scan om te bekijken hoe vol hun maag zat. De proefpersonen gaven aan zich nog vrij vol te voelen wanneer ze de yoghurtachtige shake dronken, terwijl op de MRI te zien was dat hun maag juist vrij leeg was. De calorierijke, melkachtige shakes hadden juist het tegenovergestelde effect. "Proefpersonen gaven snel aan weer wat te kunnen eten."

Een volle maag

Kortom: hoe meer calorieën je neemt, hoe langer je maag vol zit. Maar dat ervaar je dus niet altijd zo. Volgens Guido komt dat doordat je lijf 'feedback' geeft op basis van je mondgevoel. "Dat verschil zie je tussen stukken fruit eten en een fruitsapje drinken. Het kost meer moeite om de hoeveelheid fruit in dat sapje als stukken te eten, dan om dat sapje te drinken. Van die stukken heb je sneller genoeg, terwijl ze evenveel calorieën bevatten als het sapje."

Meer lezen? Klik hier.

Zonder enig schuldgevoel genieten van een overheerlijk viergangenmenu met slechts 1000 calorieën? Dat kan in ons Libelle Lijnt Lekker pop-uprestaurant. Een gezellige én verantwoorde avond uit voor iedereen. Reserveer snel, want de plekken gaan hard.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Volkskrant. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden