null Beeld

Zo kun je haaruitval voorkomen

In de kille herfst- en wintermaanden hebben vrouwen meer last van haaruitval. Dit is erg jammer, maar gelukkig zijn er wel stappen die je zelf kan nemen om het te verminderen. Libelle vertelt wat de oorzaken zijn van haaruitval en wat je kan doen om het te voorkomen.

Eleane Kuiper

De oorzaak van haaruitval

Veel verschillende factoren kunnen invloed hebben op de sterkte en kwaliteit van het haar. De levensstijl van een vrouw heeft het grootste invloed op haaruitval. Zaken zoals stress, onvoldoende vitamines en proteïne naar binnen krijgen, hormoonschommelingen en het gebruik van verschillende medicijnen kunnen allemaal van invloed zijn op haaruitval.

Soorten haaruitval

Er zijn verschillende soorten haaruitval. Bij iedere vrouw kan de oorzaak van haaruitval anders zijn.

  • Tijdelijke haaruitval vanwege stress: Bij ernstige stress kan haar gaan uitvallen. In de koude wintermaanden kan dit liggen aan de komende feestdagen of omdat je het te druk hebt op je werk. Door de stress stoppen de haarwortels met groeien en komen ze in de 'rust' fase van hun groeicyclus terecht. Haren vallen daardoor sneller uit dan normaal. Dit soort haaruitval kan maanden tot jaren duren, afhankelijk van hoe lang jij je gestrest voelt.
  • Haaruitval door slechte doorbloeding: Door belemmerde doorbloeding worden de haarzakjes aangetast. Dit kan zorgen voor haaruitval. De oorzaak hiervan kan zijn dat het haar te vaak strak getrokken wordt, bijvoorbeeld door extensions of strakke vlechten in het haar.
  • Haaruitval door hormonen: Dit is een geleidelijk proces waarbij de haarzakjes door de loop der jaren heen steeds kleiner worden. De haren die nog groeien worden hierdoor dus ook steeds smaller en zwakker, wat kan leiden tot haaruitval.

Haaruitval voorkomen

Er zijn verschillende tips om je haar mooi, sterk en gezond te houden. Hoe gezonder het haar, hoe minder snel het gaat uitvallen. Vooral in de herfst- en wintermaanden moet je extra goed voor je haar zorgen. Door de droogte wordt je haar eerder zwak en breekt het sneller.

<img /><img /><img />

  • Voeding: Je eetgewoontes kunnen een grote invloed hebben op de gezondheid van je haar. Drink voldoende water en zorg dat je genoeg Omega-3 vetzuren naar binnen krijgt. Deze vetzuren vind je in producten als zalm en haring en in zaadjes. Van Omega-3 wordt je haar sterker en glanzender. Het is ook belangrijk dat je voldoende mineralen, zoals zink en ijzer eet. Deze bevorderen de haargroei. Dit vind je het makkelijkst in volkoren producten. Proteïne en meer vitamines zijn ook goed voor je haar en zorgen dat die voller en zachter wordt.
  • Goede doorbloeding en minder stress: Veel sporten zorgt voor een betere doorbloeding, ook bij je hoofdhuid. Masseer je hoofdhuid af en toe, hierdoor wordt de plaatselijke doorbloeding ook beter. Sporten is tevens een geweldige manier om stress verminderen.
  • Gebruik de juiste producten: Gebruik producten die beschadigd haar verzorgen en je haar de juiste voeding geven. Probeer eens de producten van Garnier, deze zijn verrijkt met extra vitamines en voedingstoffen.

Wil je meer advies om je haar gezond en mooi in stijl te krijgen? Bekijk dan de tips hoe je je haar sneller laat groeien of hoe je dun haar kunt verhelpen.

Voor meer beauty tips ga je naar Libelle Beauty.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden