null Beeld

Zo maak je je kop koffie heel gemakkelijk een stuk gezonder

We drinken de hele dag door koffie, cappuccino's en latte's, maar heel gezond is dit helaas niet. Gelukkig kun je zonder te veel moeite van je dagelijkse bakkie toch een gezonde kop koffie maken.

Online redactie Libelle

Veel mensen beginnen iedere dag met een kopje koffie en daar zitten ook zeker een hoop gezondheidsvoordelen aan verbonden. Maar dan hebben we het natuurlijk over pure, zwarte koffie en niet over cappuccino's en latte macchiato's. Gelukkig zijn er genoeg manieren om ook deze speciale koffies een stuk gezonder te maken:

1. Geen suikers

Dit is natuurlijk wel een logische stap, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. De eerste weg naar een gezonder bakje koffie is dus het vermijden van de suikers. Probeer ook zo min mogelijk zoetstoffen aan je koffie toe te voegen. Lust je zonder zoetstof geen koffie? Probeer dan stevia, deze zoetstof is afkomstig van een plant.

2. Vermijd koffiecreamers

Koffiecreamer zit bomvol slechte vetten, waaronder transvet. Transvet kun je maar beter vermijden, aangezien deze vetten in verband worden gebracht met kanker, diabetes en beroertes. Als je toch melk in je koffie wil, kun je het beste voor een vloeibare variant gaan.

3. (Plantaardige) melk

Vind je koffie zonder suiker of zoetstof te bitter? Dan kun je altijd nog een scheutje (plantaardige) melk toevoegen. Dit is sowieso goed om je maag te beschermen, want koffie kan je maag irriteren. Bovendien kun je met melk je koffie een gezondheidsboost geven. Door bijvoorbeeld ongezoete amandel- of kokosmelk aan je drankje toe te voegen, krijgt je bakkie een hele lekkere smaak en krijg je ook nog eens waardevolle voedingsstoffen binnen.

4. Cacao of pure chocolade

Mocht je jezelf willen verwennen, maar wel op een 'gezonde' manier? Dan kun je eventueel cacao of pure chocolade aan je koffie toevoegen. Cacao zit vol antioxidanten en gezonde vetten en je krijgt een heerlijke koffie á la chocolademelk van. Heel gezond is het natuurlijk niet, maar wel een stuk beter dan die frappuccino's.

5. Natuurlijke smaakmakers

Al die koffiesiropen zijn natuurlijk heerlijk, maar alles behalve gezond. Voeg daarom wat vanille-extract of een snufje kaneel toe aan je kop koffie en je hebt alsnog een heerlijke smaaksensatie, maar dan zonder te veel calorieën. Vooral kaneel is een goede optie, vanwege de gezondheidsvoordelen.

Libelle's Challenge: "Ik stopte met koffie drinken en stapte over op cafeïnekauwgom"

De laatste nieuwtjes, tips en trends in je mailbox? Meld je aan voor de gezelligste nieuwsbrief van Nederland!

Bron: A healthy life, Women's Health, GezondNu. Beeld: iStock

null Beeld

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden