null Beeld

Zomertijd ingegaan: 8 tips van een lichtonderzoeker om eraan te wennen

In de nacht van zaterdag 27 op 28 maart is de klok een uur vooruit gegaan. Gemiddeld hebben we een dag nodig om te wennen aan het tijdsverschil. Volgens lichtonderzoeker Toine Schoutens is de zomertijd zelfs gevaarlijk voor ons. Bereid je voor met deze tips.

Ochtendmensen hebben er weinig moeite mee, maar avondmensen kunnen het zwaar te voortduren krijgen en kunnen de verandering zelfs ervaren als 'jetlag'. Of nog erger: niet alleen vermoeidheid kan optreden, maar ook geheugenverlies, hoofdpijn, spijsverteringsproblemen en draaierigheid zijn symptomen die voor kunnen komen door een uurtje tijdsverschil.

Onzinnig

Lichtonderzoeker Toine Schoutens uit Tilburg vindt de zomertijd moet worden afgeschaft. “Eigenlijk is het een onzinnig iets. Het is ooit in 1977 (her)ingevoerd om energie te besparen, maar de vraag is of dat werkelijk het geval is”, aldus de onderzoeker.

Hartaanvallen

Volgens Schoutens sterven er ieder jaar 17 mensen meer in de zomertijd vanwege een hartaanval. "Daartegenover staat er dat gemiddeld 7 mensen minder sterven op deze manier in de winter. Per saldo kost in de ingang van de zomertijd dus 10 mensen per jaar. Ofwel 390 doden in de 39 jaar dat de zomertijd al bestaat. Daarmee is het een van de grootste rampen die Nederland ooit heeft getroffen."

Tips

Heb je last van de overgang van winter- naar zomertijd? Met deze 8 tips wen je snel aan de zomertijd.

  1. Ga vanaf vandaag een kwartier eerder naar bed en sta een uur eerder op. Op deze manier ben je over een paar dagen helemaal gewend aan de nieuwe tijd.
  2. Zoek, zodra je opstaat, direct het licht op: sla de gordijnen open en tuur de tuin of straat in.
  3. Gebruik een speciale lichtlamp. Licht is belangrijk voor mensen, uit onderzoek blijkt dat je er je stemming en slaap mee verbetert.
  4. Zet je horloge zaterdag na 18:00 uur alvast op zomertijd, zo wen je er alvast aan.
  5. Eet licht, maar strategisch. Proteïnen houden je wakker, maar een gerecht met veel koolhydraten, zoals deze pasta-ovenschotel, maakt je slaperig. Vet voedsel maakt je traag.
  6. Vermijd koffie of alcohol vanaf zaterdagmiddag.
  7. Gebruik melatonine, dat bevordert je slaap. Melatonine is een hormoon dat ons lichaam zelf aanmaakt om het bioritme te regelen, maar het kan ook als voedingssupplement worden gekocht.
  8. Blijven de slaapproblemen aanhouden? Probeer dan eens naakt te slapen of te stoppen met piekeren!

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Omroep Brabant, MediaFacts. Beeld: Getty Images

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden