Hanneke: “Het label Sjaak Afhaak staat op mijn voorhoofd gedrukt” Beeld Libelle
Hanneke: “Het label Sjaak Afhaak staat op mijn voorhoofd gedrukt”Beeld Libelle

PREMIUMcolumn

Hanneke: “Het label Sjaak Afhaak staat op mijn voorhoofd gedrukt”

Hanneke Mijnster

Hanneke besluit, ondanks het feit dat ze in 2022 écht beter naar zichzelf is gaan luisteren, toch naar een concert te gaan dat al enige tijd op de planning stond maar waar ze niet om stond te springen.

Het luisteren naar mezelf nam in 2022 zulke serieuze vormen aan dat vriendin N. me daags voor het concert vroeg of ik wel echt mee wilde. En of ik het anders in de ochtend al wilde laten weten, zodat ze nog iets anders kon regelen. Het label Sjaak Afhaak staat sinds het omarmen van mijn introverte zelf op mijn voorhoofd gedrukt en aangezien dit concert op derde kerstdag al twee corona jaren werd doorgeschoven, was er weinig urgentie en des te meer ‘mehhh’ voelbaar.

Toch ging ik.

Ondanks de vierde avond op rij onder volk, een hoogst geldige reden voor mijn hoogsensitieve zelf en ondanks dubbel verjaarde voorpret. Misschien was het de lucht die vriendin N. al voelbaar maakte met de optie om af te zeggen, dat ik zelfs na bijna vijftig uur socializen met minstens twintig verschillende mensen, mezelf toch naar de kleine zaal van het Patronaat kreeg. Of het was haar sprankelende persoonlijkheid, dat kan natuurlijk ook. De band was het in ieder geval niet, want ik kende niet één nummer. Jammer, vind ik, want een concert is toch het lekkerst wanneer je bij de eerste tonen al hoort welk nummer er ingezet wordt, om daar vervolgens intens blij van te worden en mee te zingen, te dansen en na afloop een welgemeende “WHOOOO!!” te roepen. Aan vingers fluiten doe ik niet, maar dat is meer vanwege prutserij dan principe.

Bij de eerste slag op de snaren vond ik het al leuk. De band speelde rock ‘n soul, het publiek was uitzinnig en ik had het genoegen om naast de trots glimmende moeder van de zanger te staan. In plaats van de zoveelste avond vol drukte, bleek dit concert met een van m’n liefsten een walk-in batterij. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik zeker drie keer naar vriendin N. heb gejoeld dat ik zo blij was dat we daar waren. Kerstversiering op het podium, lampjes, tapijt voor de sfeer, derde kerstdag was nooit eerder zo heerlijk.

Niet helemaal in lijn met die uitgesmeerde kerstsfeer was mijn gedachte aan de hel, en dan specifiek hoe ik die op dat moment zelf in zou richten. Geen vlammen, maar wel winterjassen in de sauna en de rits op de rug. De geur van lelies erbij en de eieren die al sinds november op de bovenste plank in mijn koelkast liggen. Maar vooral: sound effects. Het geluid van huilende baby’s en timmerende buurmannen, dat sowieso. En op de achtergrond een gesprek dat je net niet kunt verstaan, maar ook niet kunt laten gaan. Ja, zo zou de kamer van Han’s Hel er wel zo’n beetje uit zien. Wie daar dan in mogen? Eitje. De vijf millennials die een meter achter ons stonden en van nummer drie tot nummer twaalf zo hard stonden te de ouwehoeren dat zelfs de zanger zichzelf niet meer kon verstaan. Hij gaf ze de blik, ze zwegen een seconde of wat, maar de jongen met het kettinkje over zijn trui kon een minuut later zijn anekdote over ‘een vriendje van ‘m’ al niet meer bewaren tot na het optreden. Waarom? Waarom ga je naar een concert als je liever in de kroeg wil staan? Waarom moet je elkaar overtroeven met verhalen terwijl vier muzikanten twee meter verderop alles geven wat ze hebben, omdat er eindelijk weer een volle zaal op ze wacht? Waarom moeten de mensen die er wat van zeggen zélf chill doen? Ga toch weg. Wat dat betreft weet ik nog wel een mooie plek voor jullie. Warm aanbevolen.

Hanneke Mijnster (40 en een beetje) leest, praat en schrijft het liefst over de liefde. Co-oudert vol overtuiging en vindt cola bij de lunch helemaal niet gek. Ze woont vlak bij de kust en zoekt al jaren een hobby.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden