null Beeld

PREMIUM

Peter: “Een dag niet aangeraakt, is een dag niet geleefd”

Peter Heerschop

Wat waarschijnlijk maar weinig mensen weten, is dat Peter van oorsprong gymleraar is. Hij werd woest na het lezen van een artikel over aanraking bij gymlessen.

Er is veel te doen over ‘aanraken’.

Aanraken is een zeer beladen onderwerp. Ik las een artikel met de titel ‘Als leraar loop je altijd langs de afgrond’. Ik zal een paar zinnen uit het artikel citeren. Gaat over of je kinderen op school nog mag aanraken:

‘Aanraken, doe je gewoon niet meer. Ook niet als je een arm om een kind zou willen slaan om te troosten’

‘Tijdens een gymles met bv ringzwaaien of minitrampoline wordt er niet door de docent, maar door een leerling gevangen’

‘Sowieso hanteren we het ‘vierogenprincipe’, een leerling hoort nooit alleen met een docent in een lokaal te zijn’

‘Alle opvoeders zijn geremd uit angst dat hun gedrag verkeerd wordt geinterpreteerd’

Ik zal je zeggen, ik werd echt boos van dit artikel. We zijn veel te ver doorgeslagen. Zeker, er zijn zeer nare gevallen van grensoverschrijdend gedrag. En ja, daar komt terecht steeds meer van boven en daar moeten we de slachtoffers enorm in steunen en lessen uit trekken voor de toekomst.

Maar die les is niet dat we niet meer mogen aanraken.

Aanraken is superbelangrijk. Mensen hebben fysiek contact nodig. Als troost, als spel, als rust, als veiligheid, als binding, als… nog heel veel meer.

Als een klein kind verdrietig is, wil het toch even opgetild en op schoot worden genomen? “Kom maar even bij me zitten, het is goed.”

Zelfde als het heel blij is. Of als het heel moe is. Zeg je tegen je eigen kleine kind als het valt en hard huilt toch ook niet “Je bent nu al drie, troost jezelf maar even”?

Als je iemand ziet die je heel leuk vindt, dan wil je die toch omhelzen? Zo blij om je te zien. Zelf ben ik van oorsprong gymleraar. Als een leerling ergens bang voor was, sloeg ik er een arm omheen. Als een kind hard viel, hield ik een hand vast. Nog belangrijker, ik zorgde er ook voor dat kinderen niet hard konden vallen. Dan ving ik ze op bij een sprong. Zeker, dat kon ook door leerlingen, maar sommigen kinderen wilden dat de leraar er stond. En ja, dan moest je soms je armen er totaal omheen slaan zodat er geen ongelukken gebeurden. Daar was ik ook voor opgeleid. Schouderklopjes. Aai over de bol. Gewoon even vasthouden.

Wat in het onderwijs soms ook wel een ‘pedagogisch oplaadpunt’ werd genoemd. En ja, er zijn ook mensen (vooral mannen) met slechte bedoelingen. Die kennen zelf echt wel hun dubieuze intenties. Die worden ook zo gevoeld. Dat moet worden gebannen. En ja, we moeten goed in de gaten houden wie er wel en wie er niet van is gediend. Maar we moeten ons niet neerleggen bij de onzekerheid om aan te raken. Dat is de onzekerheid om je te verbinden, om een relatie aan te gaan. Re-latie, opnieuw verbinden.

Echt even samen zijn. En hoezo ‘vierogenprincipe’? Je kunt toch allebei enorm verlangen naar even ‘onder vier ogen’? Bij twijfel is vragen altijd goed.

Zoals bij een aantal basisscholen een leerling mag aanwijzen op het blad aan de deur of het een boks wil, een hand, een knuffel of een keer niks. Dat hangt af van jouw bui, jouw behoefte. Maar een groot driehoeksbord met de boodschap ‘Pas op voor aanrakingen’ doet vrijwel iedereen enorm tekort.

Een dag niet aangeraakt, is een dag niet geleefd. Uitzonderingen daargelaten.

Met uitzonderingen houden we rekening, maar die hoeven niet het beleid te bepalen.

Ik zal je zeggen, ik heb nu heel veel zin om jullie aan te raken.

Kom hier, dat ik u draag!

Peter Heerschop (60) is acteur, cabaretier en schrijver. Maar sinds de eerste lockdown is Peter - tot zijn eigen verbazing – ook nog iets anders: een Libelle-man! En dat maakt van hem een zeer geschikte columnist voor Libelle online.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden