Mamma Mia! Ontvang tot € 20,- voordeel per kaart t/m 31 mei

Zoek binnen:

Ik dronk 2 glazen water voor elke maaltijd en dit gebeurde er

13254566_1017263808322353_7719142148992153506_n Afvallen zónder (extra) te sporten of een dieet, dat willen we natuurlijk allemaal. Volgens onderzoekers van de universiteit van Birmingham kan dat door voor iedere maaltijd 2 glazen water te drinken. Libelle’s Elselien nam een week lang de proef op de som.

Ik heb wel eens moeilijkere uitdagingen gehad, dacht ik toen redactiemanager Helene me vroeg om een week lang 2 glazen water te drinken voor iedere maaltijd (geen gluten eten of een week lang geen tv kijken bijvoorbeeld). En het zou me ook nog wat opleveren, of beter gezegd: níet opleveren. Minder kilo’s! Enkel door een beetje extra water te drinken! Wanneer kan ik beginnen?!

Advertentie

Aankomen
‘Sommige mensen komen zelfs van een glas water nog aan’, roept mijn schoonmoeder altijd. Volgens onderzoekers van de universiteit in Birmingham is het juist andersom. Voor het onderzoek verdeelden de onderzoekers 84 obesitas-patiënten in 2 groepen. Ze lieten de ene groep voor elke maaltijd 2 glazen water drinken en de andere groep niets. Hieruit bleek dat de deelnemers die water dronken voor het eten ruim 4 kilo waren afgevallen tijdens het 12 weken durende experiment, terwijl de deelnemers uit de andere groep maar een halve kilo lichter waren.

333 gram 
Een snelle rekensom leert dat ik na een week dus 333 gram lichter zou moeten zijn. Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen. Kleine kanttekening: het onderzoek werd gehouden onder obesitas-patiënten. Ik kan best een paar kilootjes missen, maar in die categorie schaar ik mezelf niet. Bovendien is het voor iedereen natuurlijk verschillend hoe snel en hoeveel je afvalt en schommelt je gewicht van nature altijd iets. Waar ik gelukkig wél iets zinvols over kan zeggen is mijn eetlust.

Afvalwonder 
De deelnemers aten tijdens het experiment wel iets gezonder dan normaal, maar ze bewogen niet meer dan gebruikelijk. Hoewel het een kleinschalig onderzoek is en er meer onderzoek nodig is om water tot afvalwonder te bombarderen, geloven de onderzoekers uit Birmingham dat het drinken van veel water een makkelijke en effectieve afvalmethode is omdat het makkelijk te integreren is in het dagelijks leven. Eerst zien, dan geloven…

Zo ging het
Vooral in de ochtenden vind ik het best wel even wennen om al voor het ontbijt 2 glazen water te drinken. Ik ontbijt altijd in de trein en moet na mijn flesje water (= 2 glazen) meteen plassen. Heel vervelend, want hoe blij ik ook ben met de NS, naar de wc ga je liever niet in de trein. Bovendien had ik daarna net zoveel zin in mijn broodje of yoghurt als altijd, dus veel verschil merk ik niet.

Lunch
De glazen water voor de lunch hebben in eerste instantie wél het gewenste effect, want ik heb een voller gevoel voor ik ga lunchen waardoor ik minder eet – meestal een broodje minder. Echter heb ik een uur na de lunch wel weer trek waardoor de calorieën (soms ruimschoots) worden ingehaald, vaak met iets minder gezonds dan ik tijdens mijn lunch zou nemen. Bovendien moet ik een paar keer vaker naar de wc dan normaal, onhandig!

Avondeten
Hm, die 2 glazen water op een hongerige maag maken mijn avondeten niet per se lekkerder. Bovendien blijft de trek en merk ik dat het moment waarop ik drink simpelweg verschuift. Normaal drink ik tíjdens het eten 2 glazen water, nu ervoor. En helaas: dat maakt voor wat ik opschep en opeet geen verschil.

*Tromgeroffel* Het weegmoment
Aan het eind van de week stap ik weer op de weegschaal en wat blijkt? Ik weeg nog exact hetzelfde als vóór mijn water-uitdaging. Collega Susan oppert nog hoopvol dat ik misschien vocht vasthoud door al die liters water. Lief, maar ik ben bang van niet.

Pechvogel?
Heb ik gewoon pech? Astrid Postma-Smeets, voedings- en gezondheidsexpert bij het Voedingscentrum denkt van niet. “Dit lijkt inderdaad de allermakkelijkste manier om een paar kilo kwijt te raken. Ik denk alleen dat er nog een paar andere dingen in dit onderzoek hebben meegeholpen bij het gewichtsverlies. De deelnemers mochten de hele tijd óók geen andere dranken dan water drinken, dus het kan zijn dat een deel van het gewichtsverlies komt doordat ze water dronken in plaats van frisdrank”, vertelt Astrid. Ze heeft een punt, want ik drink vrijwel alleen koffie, thee en water (en oke, af en toe een wijntje) dus die calorieën uit frisdrank zijn er überhaupt niet geweest. 

Het kan geen kwaad 
Toch doet Astrid dit onderzoek niet meteen af als onzin. “
Het kan in ieder geval geen kwaad om een glas water te drinken voordat je gaat eten en als het je helpt om minder te eten is dat mooi meegenomen.” 

Elselien licht haar conclusie nog even toe in bovenstaande video.

Bron: Universiteit van Birmingham, Voedingscentrum. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien