PREMIUMPresentatrice Amber Brantsen & haar auto
“Ik kan meer vertellen over de racewagen van Max Verstappen dan over mijn eigen auto”
Formule 1-presentatrice Amber Brantsen (33) begon met een Twingo, maar rijdt op dit moment in een Polestar.
“Ik heb ooit een proefrit gemaakt in een Fiat 500, zo’n nieuw model. Het was een knap autootje, maar niet geschikt voor mijn lengte: 1.77 meter. In de bochten raakte ik met mijn hoofd het dak. Toen werd meteen duidelijk dat ik beter voor een grotere auto kan gaan. Mijn eerste auto was een Renault Twingo. Hij kostte achttienhonderd euro en ik kocht hem op de dag dat ik mijn rijbewijs haalde. Er zat niks in qua luxe. Geen stuurbekrachtiging, geen airco, nog nét veiligheidsgordels. Gelukkig kon het dak open, want in de zomer werd het bloedheet in die auto. Het was een kek ding, maar veiligheid was in dat koekblik ver te zoeken.”
Blikschade
“Sinds kort rijd ik een Polestar, zeg maar een zusje van Volvo. Hiervoor had ik een BMW i3, dat was mijn eerste elektrische auto. Die werd uiteindelijk toch wat krap. De Polestar 2 is ook elektrisch en bleek goed te passen bij mijn wensen. Deze auto overtuigde met meer ruimte, lekker veel comfort, 400 pk, Scandinavisch design én een hoop technische snufjes. Dit was de enige auto die direct een grote glimlach op m’n gezicht toverde tijdens de proefrit. Dat is de beste graadmeter, toch? Autorijden is óók emotie. Rijden in een elektrische auto is ontspannen: gaspedaal indrukken en gáán. Het toffe aan deze auto is ook dat hij zo lekker snel accelereert, bij het stoplicht ben ik altijd als eerste weg. Dat geeft wel een kick. Dat doe ik niet als ik mijn dochter achterin heb, hoor! Ik heb er altijd goed de snelheid in, maar rijd nooit te hard. Ik ben een anticiperende rijder. Meestal gaat dat goed, behalve die ene keer toen het donker was en hard regende. Op het Mediapark gaf ik een veel te hard rijdende auto die mij kruiste geen voorrang, omdat ik de haaientanden op het wegdek niet kon zien. Gelukkig hadden we alleen blikschade en werd dat door de verzekering afgehandeld, maar ik had wel de schrik in mijn lijf. Als ik achter het stuur zit, ervaar ik een gevoel van vrijheid. Het is een moment voor mezelf, na een drukke werkdag kom ik daar tot rust. Daarom zit ik er het liefst in mijn eentje in. Soms zet ik de muziek keihard, soms werkt de stilte in mijn elektrische auto haast meditatief.”
Die van Max
“De andere autoliefhebber in onze familie is mijn oom Carlo. Hij is hoofdredacteur van een tijdschrift over luxe auto’s en moet vaak test-rijden. Toen mijn broer en ik klein waren, kwam hij weleens voorrijden in een Bentley of Jaguar van een halve ton. ‘Kom maar mee’, zei hij dan. Fan-tas-tisch, al kon ik die wagens toen totaal niet op waarde schatten. Nog steeds gaat Carlo met me mee als ik een auto wil kopen. Ik heb er inmiddels wel een beetje verstand van, maar hij weet veel meer. Ik kan je meer vertellen over de racewagen van Max Verstappen dan over mijn eigen auto.”