Hoera! Libelle is genomineerd. Stem nu >

Zoek binnen:

De eerste stap naar… minder zout eten

Zout is een heerlijke smaakmaker. Maar we kunnen er ook weleens in doorslaan. Te veel zout verhoogt de bloeddruk en geeft meer kans op hart-, vaat- en nierziekten. Daarom: 6 eenvoudige tips om je zoutinname gemakkelijk te verminderen.

Advertentie

Libelle samen met Menzis SamenGezond

  • Laat de zoutmolen staan: die maalt het zout grof, waardoor je ongemerkt veel meer zout toevoegt. Om diezelfde reden kun je ook beter fijn dan grof zout gebruiken. Of kies voor speciaal zout met een laag natriumgehalte.
  • Voeg zout pas op het laatst aan je maaltijd toe. Doe je dit al tijdens het koken of bakken, dan gebruik je ongemerkt meer. Neem ook eerst een hap van je eten om te proeven of dat extra beetje zout écht nodig is.
  • Kook (vaker) zonder kant-en-klare pakjes, bouillon of ketjap. Tachtig procent van het zout dat we eten komt uit producten waar zout aan is toegevoegd door fabrikanten. Maak je zelf je sauzen, marinades, dressings of bijvoorbeeld verse soep, dan bepaal je zelf hoeveel zout je toevoegt.
  • In plaats van met zout kun je ook eens extra smaak toevoegen met verse kruiden (zoals peterselie, oregano en rozemarijn), knoflook of specerijen als paprika- en kerriepoeder, kurkuma of peper.
  • Eet minder brood en kaas, allebei zoutrijke producten. Vervang bijvoorbeeld eens je boterham met kaas bij het ontbijt door een kom yoghurt of kwark met muesli.  Of kies voor zoutarm brood. Niet zo lekker? Rooster de sneetjes: dan proef je het verschil niet meer. De wat minder pikante smaak van zoutarme kaas wordt verbloemd als je kiest voor een soort met extra kruiden of specerijen, zoals komijn.
  • Scan wat vaker de etiketten van producten op de hoeveelheid zout. Alles boven 1 gram zout per 100 gram product is eigenlijk té zout. Of vergelijk eens twee producten van verschillende merken of verschillende varianten van hetzelfde merk. Als je steeds kiest voor de variant met minder zout, maakt dat echt verschil.

Goede voeding zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit. Wil je beter gaan eten, maar vind je de eerste stappen lastig? Wij vertellen hoe je op een slimme manier hiermee aan de slag kunt gaan. Geïnspireerd? Ontdek Menzis SamenGezond. Volg en zie de impact van je stappen om gezonder te gaan eten en houd jezelf gemotiveerd om het te blijven proberen.  

 

Sylvia Witteman: “Ik besefte dat ik het handschrift van mijn zoon al een jaar of tien niet had gezien”

zoon

Sylvia Witteman (54) is getrouwd, heeft een dochter (22), twee zoons (18 en 16) en katten Lola en Siepie. Deze week schrijft ze over haar mobielloze zoon. 

Ik stond vredig een courgette te raspen, want iedereen is dol op courgettekoekjes (courgette grof raspen, mengen met een theelepel zout, goed het vocht eruit drukken, rasp mengen met een paar lepels bloem, peper, knoflook, een ei en wat verkruimelde feta, wat olie in de hete koekenpan, bergjes beslag erin, beetje platduwen, aan beide kanten op m

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien