10 makkelijke tips voor een gezonde leefstijl (die ook jíj kunt naleven) Beeld Fotografie: Petronellanitta, styling: Maartje van den Broek
10 makkelijke tips voor een gezonde leefstijl (die ook jíj kunt naleven)Beeld Fotografie: Petronellanitta, styling: Maartje van den Broek

10 makkelijke tips voor een gezonde leefstijl (die ook jíj kunt naleven)

Diëtist, leefstijlexpert en Libelle-vlogger Wendy Walrabenstein (49) ontdekte zelf hoeveel beter je in je vel zit als je je bewuster wordt van je (eet)gewoontes. Ze deelt haar 10 tips met Libelle.

Christien JansenFotografie: Petronellanitta, styling: Maartje van den Broek

1. Eet meer peulvruchten

De gemiddelde Nederlander eet namelijk veel te weinig peulvruchten. Er zijn allerlei soorten. Mijn favoriet: beluga­linzen, prachtige, zwarte linzen die eruitzien als ­kaviaar en die heerlijk zijn in een salade.

2. Bepaal je doel

Maak het SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Bijvoorbeeld: “Over een jaar is mijn buikomvang minder dan tachtig centimeter”, of: “Over een jaar beoordeel ik mijn energie met een 8.”

3. Deel het doel op in kleinere ­stappen

En bedenk hoe je het gaat aanpakken. ­Bijvoorbeeld: “Over drie maanden zet ik dagelijks 7000 stappen”, of: “Over drie maanden slaap ik ­gemiddeld zeven tot acht uur per nacht.”

4. Geen zoetekauw?

Laat lekkers of ­gebakjes gewoon helemaal staan, ook als ze ­worden aangeboden.

5. Bedenk wat jouw delicatessen zijn

Waar je wél voor gaat en van geniet. Bij­voorbeeld: een lekker glas wijn in het ­weekend, een patatje of dat taartje van die goede ­bakker. Kortom: dingen die niet gezond zijn, maar wel ­superlekker. Gewoon voor af en toe.

6. Bedenk dat gezond leven tijd kost en een plan vergt.

Reserveer dus wekelijks een halfuurtje om je plan voor volgende week te ­maken. Zorg dat je voor de hele week een ­planning hebt van in elk geval de warme maaltijden.

7. Ga voor een duurzame verbetering van je leefstijl

In plaats van voor de ­laatste dieethype. Bedenk dat diëten niet werken. Er ís geen shortcut, geen snelle oplossing.

8. Schermloos

Probeer een paar keer per dag een schermloos rustmomentje in te bouwen

9. Perfectionisme

Besef dat perfectionisme de belangrijkste bedreiging is voor een gezonde leefstijl.

10. Ik hou van jou

Hoe meer druk je erop legt, hoe groter de kans op frustratie. Rustig aan dus. Kijk eens in de spiegel en zeg hardop: “Ik hou van jou!”

Meer tips voor een frisse start? Haal dan snel de nieuwe Libelle Gezond in huis met 25% korting via LosseBladen.nl.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden