koken

32x bruschette!

null Beeld  Eric van Lokven
Beeld Eric van Lokven

Bruschette - dat is meervoud van bruschetta - zijn makkelijk te maken en héérlijk bij een zomerse tuinborrel. We maken veel variaties, van hartig tot zoet. Want die knapperig geroosterde sneetjes brood doen het ook goed als toet!

Basisrecept bruschette

Voor 12 stuks: snijd 1 Italiaans brood (bijvoorbeeld een ciabatta) in 12 plakken en rooster deze even in een droge koekenpan of in de oven. Pel 1 knoflookteen, halveer hem en wrijf ermee over het brood. Giet er goede (Toscaanse) extra vergine olijfolie eroverheen (wees niet te zuinig) en bestrooi met grof zeezout of zeezoutvlokken (liefst fleur de sel of Maldon). Let op: laat bij zoete bruschette de knoflook weg!
Bereiden: 10 min. Kcal.: 102 p.st.

null Beeld

1. Gerookte zalm, biet, roomkaas & dille

Voor 6 stuks: hak ½ bosje (7 g) dille fijn. Roer 100 g roomkaas los met de helft van de dille. Schep 100 g gekookte rode biet in blokjes om met een scheutje olijfolie, zout en versgemalen peper. Besmeer 6 bruschette met de dilleroomkaas, verdeel de blokjes biet erover en drapeer er 50 g gerookte wilde zalm overheen, in de lengte in repen gescheurd. Garneer met de rest van de dille.
Bereiden: 5 min. Kcal.: 90 p.st. (excl. brood)

2. Sardines uit blik, gesmoorde venkel & pijnboompitten

Voor 6 stuks: snijd ½ bol venkel in kleine blokjes, smoor deze circa 12 min. in een scheutje olijfolie in een koekenpan, blus af met een scheutje vermout en laat het vocht verdampen. Laat 1 blikje sardines uitlekken. Breek de visjes in stukken, schep ze door de venkel en bak 5 min. mee. Verdeel het mengsel over 6 bruschette en garneer met 40 g geroosterde pijnboompitten.
Bereiden: 15 min. Kcal.: 61 p.st. (excl. brood)

3. Garnalen, venkel & citroen

Voor 6 stuks: snijd 1 venkelknol in flinterdunne schijfjes en snijd het venkelgroen heel fijn. Blancheer de venkel 3 min. in kokend, goed gezouten water, laat uitlekken en meng met sap en fijne rasp van 1 citroen, 2 el frisse mayonaise, 1 tl worcestersaus, 1 el fijngehakte dille, het venkelgroen, peper en zout. Verdeel de salade over 6 bruschette, garneer met 150 g cocktailgarnalen en bestrooi royaal met zwarte peper.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 65 p.st. (excl. brood)

4. Paprika, ansjovis & mozzarella

Voor 6 stuks: laat 3 geroosterde puntpaprika’s uit een pot (liefst op olie) uitlekken en snijd ze in lange repen. Scheur 1 bol mozzarella in 6 stukken. Verdeel mozzarella en paprika en ansjovisfilets (bijv. van Fish Tales) over 6 bruschette. Garneer met een scheutje olijfolie en versgemalen peper.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 83 p.st. (excl. brood)

5. Tuna melt

Voor 6 stuks: meng 160 g bliktonijn (bijv. van Fish Tales) met 2 fijngehakte bosuitjes, 1 gesnipperde kleine rode ui, 1 el kappertjes, 3 el mayonaise, kneepje citroensap, zout en zwarte peper. Verhit de ovengrill op de hoogste stand. Proef of de tonijnsalade meer mayo, citroen of peper nodig heeft. Beleg 6 bruschette met de salade, leg ze op een bakplaatje en verdeel er 125 g oude kaas over. Gril kort tot de kaas gesmolten is en garneer met 2 el gehakte peterselie.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 125 p.st. (excl. brood)

6. Makreelmousse, gebakken sla & dragon

Voor 6 stuks: meng 300 g gerookte makreel met 150 g mascarpone, de fijngehakte schil van ½ ingemaakte citroen (of fijne rasp van 1 citroen), klein bosje (7 g) fijngehakte dragon, 1 zeer fijngehakte stengel bleekselderij, zout en versgemalen zwarte peper. Snijd 1,5 kropje little gem in kwarten. Verhit 1 el olijfolie in een koekenpan en bak de 6 slakwarten goudbruin. Verdeel de makreelmousse over 6 bruschette, leg de slakwarten erop en bestrooi met een snuf (gerookt) paprikapoeder.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 156 p.st. (excl. brood)

null Beeld
null Beeld

7. Mortadella, artisjok & olijven

Voor 6 stuks: verwarm 50 ml olijfolie in een steelpan en laat hierin 3 fijngehakte ansjovisfilets oplossen. Snijd 1 blik (à 400 g) ingemaakte artisjokharten in fijne partjes en 12 zwarte olijven in schijfjes en schep ze door de warme ansjovisolie. Halveer 3 dunne plakken mortadella, rol deze netjes op en leg ze op 6 bruschette. Verdeel de artisjok-olijven erover en maal er wat zwarte peper boven.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 90 p.st. (excl. brood)

8. Geroosterde paprika, spek & oregano

Voor 6 stuks: hak 3 geroosterde puntpaprika’s uit een pot in stukken en meng met 2 tl olijfolie en 1 el rode wijnazijn. Breng op smaak met zout en een snuf cayennepeper. Bak 6 plakjes ontbijtspek krokant. Verdeel de paprikasalade over 6 bruschette, leg er stukjes uitgebakken spek op en garneer met de blaadjes van 3 takjes verse oregano.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 64 p.st. (excl. brood)

9. Steak & stilton

Voor 6 stuks: bestrooi 1 (rib-eye) steak met peper en zout. Verhit de grillpan en bak de steak aan beide kanten mooi bruin in circa 5 min. totaal. Laat het vlees rusten op een snijplank en besmeer 6 bruschette met 2 el mosterd. Snijd het vlees in dunne repen en verdeel ze over de bruschette. Verkruimel er 60 g stilton boven en garneer met 1 handje rucola. Drup met een duim over de opening van de fles wat lekkere balsamico over de sla en bestrooi met zout en zwarte peper.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 123 p.st. (excl. brood)

10. Kip, paddenstoelen, vermout & salie

Voor 6 stuks: fruit 1 gesnipperd sjalotje in 2 el olijfolie in een wijde pan. Voeg 3 gehalveerde kippendijen (zonder bot) toe, bak ze rondom bruin en haal uit de pan. Doe weer 2 el olijfolie in de pan en bak hierin 300 g gemengde paddenstoelen, in stukken gescheurd, en 2 tenen knoflook, in dunne schijfjes. Bak alles uit en blus af met 150 ml droge vermout (of witte wijn). Roer er 1 el gehakte salie door en laat inkoken tot het bijna droog is en de paddenstoelen gaar. Snijd de kip in plakjes en verdeel over 6 bruschette. Schep hier de gebakken paddo’s op en garneer royaal met 50 g geschaafde pecorino en zwarte peper.
Bereiden: 15 min. Kcal.: 145 p.st. (excl. brood)

11. Carpaccio & mierikswortelmayo

Voor 6 stuks: meng 1 tl mierikswortel met 3 el mayonaise, gemalen zwarte peper en een kneep citroensap. Beleg 6 bruschette met 125 g carpaccio en schep er royaal mieriksmayo op. Garneer met 3 el tuinkers en de rasp van ½ citroen.
Bereiden: 5 min. Kcal.: 78 p.st. (excl. brood)

12. Perzik, parmaham & ricotta

Voor 6 stuks: besmeer 6 bruschette met 100 g ricotta en verdeel er 3 plakken parmaham over (een halve p.st.). Snijd 1 rijpe perzik in dunne parten en verdeel ze over de ham. Garneer met een drup olijfolie, versgemalen zwarte peper en blaadjes basilicum.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 70 p.st. (excl. brood)

null Beeld

13. Harissa, feta, rozemarijn & olijf

Voor 6 stuks: meng 125 g roomkaas, 125 g feta, 2 el fijngehakte rozemarijn, ½-1 el harissa, rasp en sap van ½ citroen, peper en zout grof in de keukenmachine, of prak met een vork. Beleg hiermee 6 bruschette en garneer met 6 grote groene olijven in plakjes.
Bereiden: 5 min. Kcal.: 98 p.st. (excl. brood)

14. Witte bonen, rozemarijn, citroen & parmezaan

Voor 6 stuks: giet 1 blik witte bonen (à 400 g) af, spoel onder koud stromend water en laat uitlekken. Verhit wat olijfolie in een koekenpan en bak de bonen met 1 takje rozemarijn 5 min. al omscheppend. Verwijder de rozemarijn, plet in een kom de bonen tot grove puree en breng deze op smaak met 1 el witte wijnazijn, zout en peper. Verdeel de puree over 6 bruschette en garneer met 40 g Parmezaanse kaas in grove krullen.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 93 p.st. (excl. brood)

15. Hüttenkäse, tuinbonen & munt

Voor 6 stuks: kook 250 g tuinbonen 3 min. in gezouten water. Giet af en spoel ze onder stromend water helemaal koud. Dubbeldop de tuinbonen, prak ze met een vork tot grove puree en breng op smaak met wat lekkere olijfolie, de fijngehakte blaadjes van 2 takjes munt, de fijne gele rasp van ½ citroen, 1 el citroensap, zout en versgemalen peper. Besmeer 6 bruschette met 100 g hüttenkäse en verdeel de tuinbonenpuree erover.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 60 p.st. (excl. brood)

16. Zachte geitenkaas, tomaat, korianderzaad & oregano

Voor 6 stuks: rooster ½ tl korianderzaad kort in een droge koekenpan en meng dit door 125 g zachte geitenkaas. Besmeer hiermee 6 bruschette. Snijd 2 rijpe trostomaten in kleine blokjes en meng met de blaadjes van 2 takjes oregano, 2 el olijfolie, peper en zout. Verdeel dit over de besmeerde bruschette.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 91 p.st. (excl. brood)

17. Aardbeien, fetaspread & zwarte peper

Voor 6 stuks: mix 75 g feta met 25 g Griekse yoghurt in een keukenmachine tot een gladde spread en besmeer hiermee 6 bruschette. Verdeel er 100 g gehalveerde aardbeien over en maal er zwarte peper boven.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 67 p.st. (excl. brood)

18. Groenekruidenboter & ingemaakte radijs

Voor 6 stuks: snijd 6 radijsjes in flinterdunne plakken en laat ze 10 min. marineren in een kom met 4 el witte wijnazijn. Hak 1 flinke hand zachte groene kruiden naar keuze fijn (zoals basilicum, bieslook, peterselie, koriander), meng met 100 g zachte roomboter en breng op smaak met ½ tl zoutvlokken. Besmeer 6 bruschette met de boter en verdeel de uitgelekte plakjes radijs erover.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 122 p.st. (excl. brood)

19. Buffelmozzarella, vijgen, basilicum & chili

Voor 6 stuks: scheur 1 bol buffelmozzarella in 6 stukken en snijd 2 rijpe vijgen in plakken. Verdeel mozzarella en vijgen over 6 bruschette en garneer met de grof gescheurde blaadjes van 2 takjes basilicum en ¼ tl chilivlokken (liefst pul biber, milde chilivlokken).
Bereiden: 5 min. Kcal.: 66 p.st. (excl. brood)

null Beeld

20. Kapucijnerhummus & koriander

Voor 6 stuks: laat 1 blik kapucijners (à 400 g) uitlekken en spoel ze af. Maal ze helemaal glad in de keukenmachine met 3 el olijfolie, 1 teen geraspte knoflook, rasp en sap van ½ citroen, 2 el heel fijngehakte koriander (houd wat takjes apart als garnering), zout en peper naar smaak, en 1 mespunt cayennepeper en/of paprikapoeder. Beleg hiermee royaal 6 bruschette en garneer met koriander en een snuf paprikapoeder.
Bereiden: 5 min. Kcal.: 90 p.st. (excl. brood)

21. Avocado, koriander, feta & jalapeño

Voor 6 stuks: prak het vruchtvlees van 2 rijpe avocado’s grof met een vork en meng met ½ bosje fijngehakte koriander. Verkruimel 75 g feta en schep de helft door de avocado. Hak 1 el jalapeñoringen uit een pot fijn en schep de helft door de avocado. Verdeel de avocadospread over 6 bruschette en garneer met de rest van de feta en jalapeños.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 110 p.st. (excl. brood)

22. Tomaat, knoflook & basilicum

Voor 6 stuks: snijd 500 g kerstomaatjes in kwarten en knijp de zaadlijsten eruit. Doe de tomaatjes in een kom en meng met 2 tenen geraspte knoflook, 1 el balsamicoazijn, 1 el olijfolie, zout en versgemalen zwarte peper. Laat de smaken 30 min. intrekken. Schep er vlak voor het serveren 1 handvol gescheurde basilicumblaadjes doorheen en verdeel de tomatensalade over 6 bruschette.
Bereiden: 10 min. + 30 min. wachten. Kcal.: 35 p.st. (excl. brood)

23. Spinazie, artisjok & parmezaan

Voor 6 stuks: blancheer 300 g spinazie kort in kokend water, druk het water eruit en hak de spinazie fijn. Laat 400 g artisjokharten uit een pot goed uitlekken, hak ze grof en meng met de spinazie. Schep er 3 fijngehakte bosuitjes, 75 ml mayonaise, 3 el fijngeraspte Parmezaanse kaas en 1 tl chiliflakes door en breng op smaak met het sap van ½ citroen, zeezout & zwarte peper. Beleg hiermee 6 bruschette.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 128 p.st. (excl. brood)

24. Roomkaas, geroosterde druiven & walnoten

Voor 6 stuks: verwarm de oven voor op 180 °C. Vet een ovenschaaltje in met 1 el roomboter en schep er 250 g pitloze druiven en 30 g walnoten door tot ze allemaal een laagje boter hebben. Bak 12-15 min. tot de druiven bijna barsten en de noten knapperig zijn. Meng 75 g roomkaas met 75 g magor (of gormas), zwarte peper en 1 el rode wijnazijn met een vork. Verdeel dit over 6 bruschette en garneer met gebakken druiven en noten.
Bereiden: 20 min. Kcal.: 97 p.st. (excl. brood)

25. Hüttenkäse, ingelegde worteltjes & peterselie

Voor 6 stuks: breng 250 ml rode wijnazijn, 250 ml water, 2 geraspte tenen knoflook, 1 el venkelzaad, snuf chiliflakes en wat zout aan de kook. Kook in een andere pan 300 g hele worteltjes beetgaar. Spoel ze koud af, halveer over de lengte, leg ze in het zuur en laat alles afkoelen. Zet daarna min. 3 uur in de koelkast (liever 1 nacht). Besmeer 6 bruschette met 6 el hüttenkäse, verdeel de worteltjes erover en garneer met 3 el gehakte peterselie.
Bereiden: 15 min. + 3 uur marineren. Kcal.: 45 p.st. (excl. brood)

26. Courgette, bleekselderij, rozijnen & hazelnoten

Voor 6 stuks: snijd 1 kleine courgette (of ½ normale) in blokjes, snijd 2 stengels bleekselderij in smalle boogjes en bak alles circa 5 min. al omscheppend in een scheutje olijfolie. Schep er 35 g rozijnen en 25 g grofgehakte geroosterde hazelnoten doorheen en verdeel over 6 bruschette.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 55 p.st. (excl. brood)

null Beeld

27. Banaan, Nutella & pinda’s

Voor 6 stuks: besmeer 6 bruschette met 125 g Nutella. Snijd 2 bananen in schijfjes en verdeel die erover. Bestrooi met 3 el gehakte zoute pinda’s. Lekker als het brood nog warm is!
Bereiden: 5 min. Kcal.: 148 p.st. (excl. brood)

28. Vanilleroomkaas & frambozen

Voor 6 stuks: meng 100 g roomkaas met 1 el poedersuiker en 1 tl vanille-extract. Plet 125 g frambozen tot grove puree (bewaar er een paar als garnering). Besmeer 6 bruschette met de vanilleroomkaas, verdeel de frambozenpuree erover en garneer met hele frambozen.
Bereiden: 5 min. Kcal.: 70 p.st. (excl. brood)

29. Speculoos, dadels, kokos & chocolade

Voor 6 stuks: besmeer 6 bruschette met 125 g speculoospasta. Verhit een koekenpan en rooster daarin 3 el kokoskrullen (of geraspte kokos) goudbruin. Hak 12 dadels zonder pit grof, verdeel die over de bruschette en bestrooi met de kokos. Smelt 70 g pure chocolade en giet die in dunne zigzaglijntjes eroverheen.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 135 p.st. (excl. brood)

null Beeld

30. Hüttenkäse, kaneelappel & munt

Voor 6 stuks: snijd 1 friszure appel in dunne partjes. Verhit 25 g boter in een koekenpan en bak de appelpartjes 5 min. onder regelmatig omscheppen. Meng 25 g suiker met 1 tl kaneel en strooi over de appel, bak nog 1 min. Besmeer 6 bruschette met 100 g hüttenkäse, verdeel de gebakken appel erover en garneer met verse muntblaadjes.
Bereiden: 5 min. Kcal.: 86 p.st. (excl. brood)

31. Honingricotta & kersen

Voor 6 stuks: roer 100 g ricotta los met ½ el honing en besmeer hiermee 6 bruschette. Schep 150 g gehalveerde kersen zonder pit om met een snuf zoutvlokken en verdeel die over de bruschette.
Bereiden: 10 min. Kcal.: 61 p.st. (excl. brood)

32. Amandel, blauwe bessen & banaan

Voor 6 stuks: plet 125 g blauwe bessen tot een grove puree. Snijd 1 banaan in plakjes. Besmeer 6 bruschette met 75 g amandelpasta. Verdeel bessenpuree, plakjes banaan en 40 g geroosterd amandelschaafsel erover.
Bereiden: 5 min. Kcal.: 108 p.st. (excl. brood)

Voor slimme, smakelijke tips bij deze recepten bekijk de video van Yvette via de nieuwe Libelle-app of op libelle.nl/vanbovenweethet

  • Fotografie: Eric van Lokven. Styling: Ingrid van Kuringen. Bereiding: Jessica Lek. Productie, illustraties en receptuur: Studio Yvette van Boven. Assistent Yvette: Charlot van Scheijen. M.M.V.: Dille & Kamille, Hay, Sissy-Boy Homeland, Van Manen aan Tafel, Woonwarenhuis Nijhof, Xenos
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden