Pistachenoten Beeld Getty Images
PistachenotenBeeld Getty Images

Dít zijn de gezondheidsvoordelen van pistachenoten

Als snack, topping of in ijs: pistachenoten hebben een heerlijke volle smaak en zijn lekker crunchy. Maar wist je dat deze heerlijke noten ook nog eens heel gezond zijn?

De eetbare zaden van de Pistacia vera-boom bevatten namelijk gezonde vetten en zijn een goede bron van eiwitten, vezels en antioxidanten. Maar dat zijn niet de enige voordelen. We zetten alle gezondheidsvoordelen op een rijtje:

Boordevol voedingsstoffen

In een portie van zo’n 28 gram zitten naast veel vezels, eiwitten, gezonde vetten, ook een hoop vitamines en mineralen. Zo zijn pistachenoten een van de meest vitamine B6-rijke voedingsmiddelen die er zijn. Vitamine B6 ondersteunt onder andere de regulering van je bloedsuikerspiegel. Verder zijn deze noten ook rijk aan kalium. Dit mineraal is zeer belangrijk, want het draagt bij aan het gezond houden van je hart en bloedvaten.

Rijk aan antioxidanten

Pistachenoten bevatten meer antioxidanten dan de meeste andere noten en zaden. Sterker nog, alleen walnoten en pecannoten bevatten meer antioxidanten. Pistachenoten bevatten veel luteïne en zeaxanthine, die beide de gezondheid van het oog bevorderen.

Laag in calorieën

Naast de vele vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten pistachenootjes ook nog eens weinig calorieën. Een portie van 28 gram bevat 159 calorieën. Andere noten bevatten vaak meer vetten en dus ook meer calorieën.

Bevorderen gezonde darmbacteriën

Doordat pistachenoten rijk zijn aan vezels, zijn ze ook goed voor je darmen. Deze vezels worden omgezet in vetzuren met een korte keten, die verschillende gezondheidsvoordelen kunnen hebben, waaronder een verminderd risico op het ontwikkelen van spijsverteringsstoornissen, kanker en hartaandoeningen.

Cholesterol en bloeddruk verlagen

Zoals hierboven al is benoemd, kunnen pistachenootjes het risico op hartaandoeningen op verschillende manieren verminderen. Dit heeft met de antioxidanten te maken, maar deze noten kunnen ook het cholesterolgehalte in het blad verlagen en je bloeddruk verbeteren.

Bloedsuikerspiegel verlagen

Ondanks dat deze noten een hoger koolhydraatgehalte hebben dan de meeste noten, hebben ze wel een lage glycemische index. Dit betekent dat ze geen grote bloedsuikerpieken veroorzaken. Het is dan ook niet zo verrassend dat onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van pistachenoten kan helpen bij het bevorderen van een gezonde bloedsuikerspiegel.

Minder eten

Tot slot eet je vaak minder pistachenoten. Een zak chips kun je vrij gedachteloos leegeten, terwijl dit bij pistachenootjes niet het geval is. Je moet ze immers nog pellen. Dankzij die ene handeling vertraag je het eetproces. Omdat je dus meer met je eten bezig bent, word je je er ook bewuster van. Het gevolg is dat je minder eet. Dit blijkt uit onderzoek. De onderzoekers gaven aan de ene groep proefpersonen ongepelde en aan een andere groep gepelde pistachenootjes. Wat blijkt? De groep met de ongepelde pistachenootjes kreeg 42% minder calorieën binnen dan de groep die niet hoefde te pellen.

Zó maak je een heerlijke pistache-limoencake:

Bron: Healthline, A healthy life.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden