Koekje bij koffie Beeld Getty Images
Koekje bij koffieBeeld Getty Images

Hoe ongezond is het om elke dag een koekje bij de koffie of thee te eten?

Een stroopwafel, bokkenpootje of kletskop: een koekje bij de koffie of thee hoort er nu eenmaal bij. Maar hoe ongezond is deze gewoonte eigenlijk?

Nederlanders zijn kampioen in tussendoortjes. Zo is het ook een gewoonte om onszelf of onze gasten te verrassen met een kop koffie of thee en een dienblad vol koekjes. Het is dan moeilijk om de verleiding te weerstaan. Af en toe wat lekker is natuurlijk niet erg, maar het is niet verstandig om hier een dagelijkse gewoonte van te maken.

Suiker en vet

In de meeste koekjes zitten veel calorieën en weinig vitamines en mineralen. Koeken worden namelijk gemaakt van meel, suiker en vet. Om ze nóg lekkerder te maken worden ze ook nog eens aangevuld met chocolade, noten, kokos of rozijnen. Vaak is er ook zout aan toegevoegd voor een lekkere bite.

Cholesterol

Er zijn natuurlijk ook goede vetten, maar helaas worden voor het maken van koekjes voornamelijk verzadigde vetten gebruik, zoals palmolie of roomboter. Dit zijn slechte vetten omdat ze het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verhogen. De hoeveelheid verschilt per koekje, maar er zijn helaas maar weinig ‘gezonde’ koekjes.

Zóveel calorieën bevatten jouw favoriete koffiekoekjes:

  • Lange vinger: 20 kcal
  • Maria koekje: 27 kcal
  • Speculaasje: 33 kcal
  • Kletskop: 39 kcal
  • Café noir: 42 kcal
  • Biscuit: 44 kcal
  • Volkoren biscuit: 47 kcal
  • Oreo koekje: 53 kcal
  • Zandkoekje: 71 kcal
  • Chocolate chip cookie: 105 kcal
  • Mueslireep: 108 kcal
  • Krakeling: 124 kcal
  • Ontbijtkoek: 169 kcal
  • Bokkenpootje: 182 kcal
  • Stroopwafel: 189 kcal
  • Luikse wafel: 223 kcal
  • Roze koek: 235 kcal
  • Gevulde koek: 246 kcal
  • Mergpijp: 251 kcal

Een lange vinger of Maria koekje is de beste optie, maar let op: ook in deze koeken zitten veel suikers en vetten en haast geen voedingsstoffen. Bovendien blijft het zelden bij dat ene koekje of snoepje. Dit is waarom het zo moeilijk is om na het eten van één koekje te stoppen.

Geen gezonde koekjes

Ook al lijken volkoren koeken, ontbijtkoeken of mueslirepen gezond, dat zijn ze vaak niet. Ook deze tussendoortjes bevatten veel suiker en verzadigd vet. Zorg er daarom voor dat je niet dagelijks een koekje bij de koffie neemt. Maak er bijvoorbeeld een ‘bijzonder momentje’ van. Door zo af en toe een koekje te eten, kun je jezelf er echt mee verwennen en geniet er veel meer van. Toch trek? Ga dan voor een stuk fruit of een paar noten om je maag te vullen.

Met welk tussendoortje val je af? Diëtiste Wendy geeft je een paar tips:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Het voedingscentrum, MAX Vandaag, Practo. Beeld: Getty Images

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden