Eten voor het slapen Beeld Getty Images
Eten voor het slapenBeeld Getty Images

Honger in de avond? Dit kun je het beste eten voor je gaat slapen

Heb je ‘s avonds op de bank zin om te snacken? Je bent niet de enige! Maar in plaats van een zak chips leeg te eten, kun je beter voor déze snack gaan.

Iets wat zwaar op de maag ligt of veel calorieën bevat, is over het algemeen geen goede keuze vlak voor het slapengaan. In plaats daarvan kun je beter voor iets lichts gaan dat de slaap bevordert.

Lege maag

“Met honger naar bed gaan kan de kwaliteit van je slaap net zo beïnvloeden als met een te volle maag gaan slapen”, waarschuwt voedingsdeskundige Lisa Moskovitz in een interview met Well + good. Een stuk fruit is dan ideaal om je buik te vullen.

Veel vezels

De beste tip is het eten van een banaan. Het bevat relatief veel koolhydraten en fructose in vergelijking met sommige andere fruitsoorten. Maar het grote pluspunt is dat een banaan veel vezels bevat, die zowel vullend als makkelijk verteerbaar zijn. Daarnaast bevatten bananen veel kalium en magnesium, wat de spieren kan ontspannen.

Goede nachtrust

Het eten van banaan met een beetje pindakaas is helemaal een gouden combinatie. Pindakaas bevat namelijk tryptofaan. Dit is een aminozuur dat in de hersenen wordt omgezet in serotonine. Je zou kunnen zeggen dat dit een voorloper is van het bekende slaaphormoon melatonine. Serotonine verhoogt je stemming en geeft je een gevoel van kalmte, innerlijke rust en tevredenheid. Bovendien heeft het een slaapbevorderend effect.

Kortom: een banaan (en dan het liefst in combinatie met wat pindakaas) stilt niet alleen de honger in de avond, maar draagt ​​dus ook bij aan een goede nachtrust.

Fit worden? Dít zijn volgens diëtiste Wendy de gezondste snacks:

Bron: Well + good.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden