Libelle legt uit: hoe gezond is watermeloen écht? Beeld Getty Images
Libelle legt uit: hoe gezond is watermeloen écht?Beeld Getty Images

Libelle legt uit: hoe gezond is watermeloen écht?

Watermeloen is hartstikke lekker en verfrissend, maar hoe gezond is het nou eigenlijk echt? Zit er net zoveel suiker in als in sommige andere fruitsoorten, of kan je er lekker onbeperkt van eten?

Eten & drinken

En welke vitamines en mineralen zitten er eigenlijk in? Wij vertellen het je!

Vitamines en mineralen

Watermeloen is rijk aan ijzer, vezels, kalium, vitamine C, lycopeen en bètacaroteen. Je kunt je wel voorstellen dat dit een hoop gezondheidsvoordelen oplevert. Welke dat allemaal zijn bespreken we later in dit artikel.

Suiker in watermeloen

Volgens Het Voedingscentrum zit er 24 gram suiker in 1 schijf watermeloen van circa 300 gram. Ter vergelijking: in één grote banaan van circa 165 gram zit 25,6 gram suiker. Dit is dus redelijk vergelijkbaar.

Eet de pitjes

Verwijder jij altijd met chirurgische precisie de pitjes uit je watermeloen? Niet meer doen! Deze pitjes zitten namelijk vol met vitamines en bestaan voor 35% uit proteïne. Je kunt ze zelfs roosteren en bijvoorbeeld door een salade doen. Ze zijn hartstikke goed voor je!

Is watermeloen gezond?

Watermeloen heeft een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Goed voor de hydratatie
Zeker in de zomer, wanneer je vocht verliest door zweten, is het belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Als dit te weinig gebeurt, kan je lichaam afvalstoffen niet goed afvoeren en kun je hoofdpijn krijgen. Veel water drinken is natuurlijk goed, maar ook watermeloen kan je hierbij helpen. Watermeloen bestaat namelijk voor maar liefst 92 procent uit water. Een smaakvolle manier om gehydrateerd te blijven!

Een gezonde huid met watermeloen
De vitamines A en C die in watermeloen zitten, voeden je huid van binnenuit. Hierdoor behoud je een gezonde, stralende huid. Daarnaast zorgt vitamine C voor een gezonde aanmaak van collageen. Dit eiwit houdt je bindweefsel bij elkaar en dat zorgt voor een goede huidstructuur. Wie een mooi huidje wil, doet er goed aan om watermeloen te eten.

Zorgt voor een lage bloeddruk
Als je kampt met een te hoge bloeddruk, is het ook niet onverstandig om watermeloen te eten. In watermeloen zit namelijk lycopeen en dat biedt ondersteuning bij het verlagen van je bloeddruk. Ook heeft het goede invloed op je cholesterolwaardes en is het goed voor je bloedvaten.

Watermeloen is goed voor je ogen
Dankzij de antioxidant lycopeen is watermeloen ook heel goed voor je ogen. Dit helpt tegen oxidatieve schade en het heeft een ontstekingsremmende werking. Watermeloen kan zo de kans verkleinen dat je zicht met de jaren afneemt.

Goed voor de lijn
Omdat een watermeloen zoveel water bevat, werkt het eten ervan vochtafdrijvend. Daarnaast bevat een watermeloen niet veel calorieën (slechts 37 per 100 gram), waardoor je het prima kunt eten als je aan de lijn bent.

Goed voor je nieren
Watermeloen eten zorgt ervoor dat je vaker moet plassen, maar het belast je nieren niet. Watermeloen helpt daarnaast bij het proces om ammoniak te verwijderen uit het lichaam, waardoor je nieren worden ontzien.

Watermeloen is gezond en goed voor je zenuwen en spieren
Kalium is belangrijk voor de ondersteuning van je zenuwen en spieren en watermeloen is rijk aan kalium.

Haal het meeste uit een watermeloen met deze snij-methode

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Optimale Gezondheid, Het Voedingscentrum, Etos.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden