Spinazie Beeld Getty Images
SpinazieBeeld Getty Images

Rauwe spinazie of verhit: wat is eigenlijk gezonder?

Het eten van spinazie heeft tal van voordelen. Maar moet je deze bladgroente nu rauw of verhit eten om zoveel mogelijk voedingsstoffen binnen te krijgen?

Spinazie zit boordevol antioxidanten, vitamine K en foliumzuur. Bovendien bevat het weinig koolhydraten, maar volop vezels, wat goed is voor je spijsvertering en het risico op chronische ziekten kan verminderen. En of dat nog niet genoeg is, is spinazie een belangrijke bron van mineralen als kalium, calcium en ijzer. Maar hoe kun je het het beste eten?

Rauw of toch verhitten?

Laten we vooropstellen dat spinazie hoe dan ook gezond is om te eten. Toch kun je spinazie beter verhitten om de meeste voedingsstoffen binnen te krijgen. Rauwe spinazie levert veel vezels, maar spinazie verhitten heeft twee belangrijke voordelen. Gekookte spinazie levert namelijk drie keer zoveel bètacaroteen. Dit is een antioxidant die in vitamine A wordt omgezet.

Spinazie bevat ook oxaalzuur dat, net als vezels, het lichaam belemmert in het opnemen van mineralen. Wanneer je spinazie verwarmt, breek je het oxaalzuur deels af en neem je meer ijzer, magnesium en zink op.

Spinazie verhitten in de pan

Wat wel belangrijk is, is dat je de spinazie niet te lang blootstelt aan hitte. Hierdoor kunnen namelijk andere voedingsstoffen verloren gaan. Het beste kun je spinazie snel koken door de blaadjes één minuut in kokend water te leggen en vervolgens enkele minuten in koud water onderdompelen. Dit wordt ook wel blancheren genoemd.

Tip voor als je soep maakt

Als je spinazie kookt, omdat je er bijvoorbeeld soep van wilt maken, blijven er voedingsstoffen achter in het water, zoals foliumzuur. Door dit water te gebruiken als bouillon, zorg je dat je alsnog alle voedingsstoffen opneemt.

In een smoothie

Een ander gezondheidsvoordeel van spinazie is dat deze bladgroente rijk is aan luteïne. Dit antioxidant kan in combinatie met vitamine A en zeaxanthine bijdragen aan een verbeterde gezondheid van het oog. Zo zou het zelfs de kans op staar kunnen verminderen. Maar door spinazie te koken, stomen of wokken verlaagt het niveau van luteïne aanzienlijk. Wil je vooral van de voordelen van luteïne genieten? Dan kun je spinazie beter rauw in een salade eten of door de smoothie gooien.

Opnieuw opwarmen

Volgens het Voedingscentrum kun je spinazie prima opnieuw opwarmen. Maar het is wel belangrijk dat je restjes spinazie na de eerste bereiding snel laat afkoelen en in de koelkast bewaart.

Klopt het wel dat als je een ijzertekort hebt, je veel spinazie moet eten? Libelle zocht het uit:

Bron: Radar, Healthline.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden