Verborgen suikerrs Beeld Getty Images
Verborgen suikerrsBeeld Getty Images

Verrassend: ook deze 5 etenswaren bevatten suiker

Per jaar eten Nederlanders gemiddeld 40 kilo suiker. Dat staat gelijk aan het eten van zo’n 28 suikerklontjes per dag.

De Nationale Suiker Challenge is van 7 tot en met 13 juni. In die week kun je de uitdaging aangaan om een week suikervrij te eten. En dat is moeilijker dan je denkt, want ook in producten waarvan je het niet verwacht kan een hoop suiker zitten. We zetten een aantal producten met verborgen suikers voor je op een rijtje:

1. Sinaasappelsap

We weten allemaal dat een pak vruchtensap of sinaasappelsap vol zit met suikers. Toch ga je er vaak vanuit dat na het drinken van een glas versgeperst jus d’orange goed bezig bent. Helaas valt dit vies tegen. Fruit is gezond, maar dat maakt fruitsap nog niet gezond. Zo bevat een sinaasappel vezels, maar het sap amper. In sinaasappelsap zit bovendien ook veel suiker: wel zeven suikerklontjes per glas. Dit zijn natuurlijke suikers, maar wel zonder vezels. Terwijl die vezels de opname van suiker juist afremmen.

2. Light chips

Trap niet te veel in light-producten. Ook al staat er light op een verpakking, er kan nog steeds veel suiker in zitten. De regel is namelijk dat er slechts hooguit 30% minder van een bepaald ingrediënt in hoeft te zitten. Veel mensen denken dat dit over het aantal calorieën gaat, maar dat is dus niet het geval. Bovendien bevat Lay’s light chips zelfs méér suiker en zout dan de normale variant.

3. Plantaardige melk

Plantaardige melk wordt gezien als een ‘gezonde variant van koemelk’. Toch is niet alle plantaardige melk even gezond. Aan de meeste plantaardige dranken wordt suiker toegevoegd. Veel is dit niet, want het is vaak maar één suikerklontje per liter. Bovendien moeten we niet vergeten dat koemelk van nature ook suiker bevat, maar dan wordt het lacose genoemd. En let op: halfvol zegt hier niets over de hoeveelheid suiker. Check dus altijd even de ingrediëntenlijst van een product.

4. Ontbijtgranen

Muesli zelf is heel gezond, maar er wordt tegenwoordig van alles aan toegevoegd om het lekkerder te maken. Gedroogd fruit bevat bijvoorbeeld best veel suiker. Terwijl veel vitamines door het drogen verloren zijn gegaan. En schrik niet: dat bakje cornflakes bevat gemiddeld 20 gram suiker. Dat zijn ongeveer vier suikerklontjes! Niet per se een gezond ontbijt…

5. Oplosthee

Je denkt met een glas oplosthee goed bezig te zijn, maar niets blijkt minder waar. Neem bijvoorbeeld de Zonnatura 20 kruiden oplosthee. Van deze thee zijn de drie hoofdbestanddelen dextrose (ook wel druivensuiker), rietsuiker en karamel. Kortom: maar liefst 92,2% van de inhoud is suiker!

Zó ontmasker je suiker op het voedingsetiket

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: check bij ieder product even snel de ingrediëntenlijst op het voedingsetiket.

Staat suiker in de ingrediëntenlijst vermeld? Dan bevat dit product toegevoegde suikers. Hoe hoger suiker staat, hoe meer erin zit. Let ook op chemische namen voor suiker: sacharose, lactose, glucose, dextrose, maltose, sucrose, fructose en galactose. En dan zijn er ook nog suikerschuilnamen zoals agavesiroop, honing, stroop, isoglucose, melasse, invertsuiker en maltodextrine.

Extra tip: om het allemaal wat visueler te maken, kun je het aantal gram suiker omrekenen naar suikerklontjes: 1 suikerklontje weegt ongeveer 4 gram.

Libelle’s challenge: Irene at 10 dagen geen suiker en dít is het resultaat

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: AD.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden