Kokosolie Beeld Getty Images
KokosolieBeeld Getty Images

Voor deze 5 dingen kun je beter géén kokosolie gebruiken

Kokosolie wordt tegenwoordig een wondermiddel genoemd. Toch kun je deze olie voor bepaalde dingen beter niet gebruiken.

wondermiddel?

Of het nu voor het haar is, om te koken of voor persoonlijke verzorging: kokosolie wordt als een echt wondermiddel beschouwd, dat naar verluidt in elke situatie helpt. Toch zitten er ook een hoop nadelen aan dit tropische goedje. Voor deze dingen kun je beter een ander soort olie gebruiken:

1. Om gewicht te verliezen

Laten we voorop stellen dat kokosolie goede vetten bevat en dus past in een gezond dieet. Alleen is het niet slim om er veel van te gebruiken als je ook wat kilo’s wilt verliezen. Kokosolie bevat 117 calorieën per theelepel en dat is vrij veel. Ter vergelijking: een eetlepel roomboter bevat bijvoorbeeld 111 calorieën en een eetlepel olijfolie 90.

2. Insmeren op open wonden

Kokosolie is een verzorgend middel voor je huid, maar pas op met wondjes. Als de olie op open wonden komt, kan dit huidirritatie, roodheid en jeuk veroorzaken. Breng deze olie daarom alleen aan op een gezonde huid.

3. Als bescherming tegen de zon

Van kokosolie is aangetoond dat het beschermende eigenschappen heeft tegen UV-straling. Alleen bevat de olie maar een lage beschermingsfactor. Normaal gesproken heeft een goede zonnebrand minimaal factor 30, terwijl kokosolie maar tot 8 komt. Gebruik de olie daarom nooit als vervanging voor zonnebrand, maar als extra verzorgingsproduct. Experts raden altijd aan om minimaal een zonnebrandcrème met SPF 30 te gebruiken.

4. Onder de douche

Kokosolie wordt bij contact met water erg vet en kun je daarom beter niet onder de douche of in bad aanbrengen. Dit maakt de douche of het bad erg glad en kan tot ongelukken leiden. Daarom is het beter om de olie pas na het douchen op een droge huid aan te brengen en goed in te masseren.

5. Om te braden

Kokosolie is de perfecte olie om te gebruiken tijdens het koken. Alleen kun je beter een andere boter of olie gebruiken als je van plan om te gaan braden. Als je echter iets op hoog vuur wilt bakken, moet je altijd geraffineerde kokosolie gebruiken, dat een hoger rookpunt heeft.

Niet te veel gebruiken

Volgens wetenschappers mag de dagelijkse inname van kokosolie niet meer dan twaalf gram zijn. Dit komt overeen met ongeveer een kleine eetlepel per dag. Gebruik je meer? Dan kan het risico op hartaandoeningen en een hoog cholesterolgehalte toenemen, blijkt uit onderzoek.

Voor allerlei andere dingen kun je zeker wel kokosolie gebruiken. Vaak is het een hele slimme keuze, wel hierom:

Bron: Freundin.de.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden