Koekjes Beeld Shutterstock
KoekjesBeeld Shutterstock

Zó geniet je verantwoord van een cheat day

Vandaag, 6 mei, is het Anti-Dieetdag. Maar hoe geniet iemand die op dieet is van deze cheat day, zonder de volgende dag dat ‘smokkelpatroon’ voort te zetten? Libelle zocht het uit.

Anti-dieetdag

‘Eet een dagje waar je zin in hebt’, dat is de bedoeling van een cheat day. Maar ja, als je al weken dagelijks op koolhydraten en suiker let en je eet deze dag ‘opeens’ een stuk appeltaart, dan kun je je voorstellen dat je de dag erna opnieuw even door de zure appel heen moet bijten. Met deze tips houd je een verantwoorde cheat day.

Tellen

Een dieet begint bij het correct bijhouden van je eetpatroon. Wil je een bepaald aantal calorieën per dag binnenkrijgen? Vermenigvuldig dit dan met zeven. Nu weet je wat je in een week binnen ‘mag’ krijgen van jezelf. Als je anders gaat tellen, kun je ruimte maken voor een cheat day. Mocht je 1.400 calorieën per dag als grens hebben (dus 9.800 per week), zorg dan dat je zes dagen van die week 1.200 calorieën per dag als grens neemt. Dan kun je op een cheat day genieten van 2.600 calorieën. Omdat je schema zo strak is, zul je makkelijker terug gaan naar die 1.200 calorieën.

Niet opgeven

Een probleem van de cheat day is dat je de volgende dag denkt: weet je, dat was de moeite waard, waarom dieet ik eigenlijk? En dan wordt het heel lastig om niet op te geven. Maar dat zou jammer zijn want je bent heel ver gekomen en je gaat jouw streefgewicht gewoon behalen. Dus houd je aan je planning, laat je niet lekker maken door dropveters en vet vlees. Denk aan heerlijke verantwoorde recepten bomvol vitamines. Blijf gewoon zo goed bezig.

Overcompenseren is een no-go

Als de cheat day erop zit, zou het zomaar kunnen dat je een schuldgevoel hebt aan het eind van de dag. Je voelt jezelf slecht over het feit dat je een dagje hebt ‘gezondigd’. Van zondigen spreken we natuurlijk niet, want een cheat day mág. Overcompenseren is een no-go; je hoeft jezelf echt niet uit te hongeren de dag erna. Zorg goed voor jezelf, let op je voedingswaarden en, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen, zolang je je aan je planning houdt, is er niets aan de hand.

Cheat days zijn goed

Nog niet helemaal zeker van een cheat day? Dit argument zal de doorslag geven: cheat days zijn goed voor je. Ja, echt! Als je jezelf toestaat om af en toe een dagje te genieten, heb je iets om naar uit te kijken. Of het dieet nou goed gaat of niet. Omdat je naar je favoriete dag van de week uitkijkt, is het makkelijker om de rest van de week braaf een dieet op te volgen. Een dieet een dagje onderbreken, werkt dus juist stimulerend.

Je hebt nu vast zin in eten. Snappen we. Omdat het Anti-Dieetdag is, houden we het even bij een lekkere cheat day-maaltijd. Dan heb je iets om naar uit te kijken.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Foodspring, Verantwoord Afvallen, Bodylab.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden