Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Beïnvloedingsexpert Wendy Oude Veldhuis: "Zó laat je je niet gek maken tijdens Black Friday”

Je moet stevig in je schoenen staan om tijdens Black Friday niet te zwichten voor alle extreem hoge aanbiedingen. Wat is de psychologie achter dit koopjesfestijn? En hoe kun je dit jaar wél de verleiding weerstaan? We bellen met beïnvloedingsexpert Wendy Oude Veldhuis.

Black Friday is een fenomeen dat is overgewaaid uit Amerika en altijd op de laatste vrijdag van november valt, de dag na Thanksgiving. De meeste werknemers zijn dan vrij en doen hun eerste kerstaankopen. Op Black Friday geven winkeliers namelijk flinke kortingen op hun producten.

Advertentie

Door die hoge kortingen moet je pakken wat je pakken kan, althans dat is wat verkopers je willen laten geloven. Maar hoe werkt de reclame van Black Friday op ons brein? En hoe laat je je zelf niet gek maken? Wendy Oude Veldhuis is beïnvloedingsexpert en duikt ieder jaar weer in psychologische processen die tijdens Black Friday in gang worden gezet. Waarom doen we massaal mee? En wat kan de consument doen om de verleiding te weerstaan?

Wat is de psychologie achter Black Friday?

Ons brein bestaat eigenlijk uit drie delen: het reptielenbrein, het zoogdierenbrein en het mensenbrein. Het mensenbrein is het deel van je hersenen dat weloverwogen beslissingen neemt en logisch nadenkt. Terwijl het reptielen- en het zoogdierenbrein beslissingen puur op instinct en emotie nemen.

Het reptielen- en het zoogdierenbrein vormen samen de ‘holbewoner’ en bepalen maar liefst 95% van de keuzes die je maakt.  Dit komt doordat je gedurende de dag door allerlei prikkels wordt beïnvloed. De holbewoner in je hoofd reageert daar instinctief op: ons onderbewustzijn is gewoon een stukje sneller dan ons bewustzijn. Dat geldt ook voor Black Friday. We zijn gevoelig voor alle reclames en kortingen en daar maken ondernemers gebruik van door verschillende beïnvloedingstechnieken in te zetten.”

Hoe werken deze beïnvloedingstechnieken?

De belangrijkste emotie waar winkels en webshops op inspelen is ‘the fear of missing out‘. Als consument zijn we heel bang iets te missen, zoals die ene héle goede deal. Bij Black Friday wordt dit gevoel versterkt omdat de aanbieding slechts een korte tijd worden aangeboden. Je moet als consument snel beslissen en daardoor maken het reptielen- en het zoogdierenbrein de keuze onbewust. Zo wordt er geen weloverwogen beslissing gemaakt. Daarnaast zijn aanbiedingen vaak beperkt beschikbaar, waardoor je een beeld van schaarste creëert. Wanneer een product schaars is, wordt het aantrekkelijker en gaan we al snel over tot actie. Zelfs als we het eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Als jij deze kans niet pakt, doet iemand anders het. Je voelt hierdoor druk.”

Hoe zit dit met nepaanbiedingen tijdens Black Friday?

Een aantal webwinkels maken zich schuldig aan prijsmisleiding, want tussen die spectaculaire kortingen zitten regelmatig nepaanbiedingen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond in 2019. Zij ontdekten dat van de 100 webwinkels die zij bezochten, maar liefst 39 niet altijd eerlijk waren over hun prijzen en kortingen. Dat werkt zo: in de aanloop naar Black Friday verhogen ze hun prijzen, om daarna met zogenaamde megakortingen te komen waardoor de prijs uiteindelijk weer op het originele bedrag uitkomt. Houd de prijs dus ook al vóór Black Friday in de gaten, voordat je je gek laat maken door de neppe kortingen.”

Hoe voorkom je dat je dingen gaat kopen die je helemaal niet nodig hebt?

Je weet nu hoe de beïnvloedingstechnieken worden toegepast, dus haal daar je voordeel uit. Probeer niet te veel beslissingen in het moment te maken. Zet de dingen die je in een spontane actie wil kopen eerst op een verlanglijstje. Wacht één of twee dagen en vraag jezelf dan af of je het nog steeds wil hebben. Op die manier heeft je mensenbrein ook de kans gehad een keuze te maken. Vergeet ook niet: als je het écht nodig had, had je het waarschijnlijk allang gekocht.”

Op Black Friday strooien vooral grote ketens met megakortingen. Hoe kun je toch de lokale ondernemers ondersteunen?

Dat is de keuze die je zelf moet maken. De coronacrisis is voor veel ondernemers moeilijk en daarom raad ik iedereen aan om de prijzen gewoon te vergelijken. Maar vergeet ook niet je eigen waarden. Wil jij de lokale ondernemer steunen? Doe dat dan gewoon, met of zonder korting. Zij kunnen misschien niet met hoge kortingen komen, maar bieden wellicht wel gratis verzending, een mooi cadeautje of leuke winactie aan.”

Shoppen in de sale: 3 handige tips van modevlogger Françoise:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: privébezit

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Kijkers 'Dionne dichtbij: Máxima' teleurgesteld in eerste aflevering: "Niks nieuws geleerd"

Maandagavond was de eerste aflevering te zien van de vierdelige serie Dionne dichtbij: Máxima. Hierin maakt voormalig NOS Journaal-presentatrice Dionne Stax een reis door het leven van de koningin, die volgende week haar 50e verjaardag viert.

De eerste aflevering gaat over de jonge jaren van onze koningin. Máxima woonde als jong meisje in de keurige wijk Recoletta, in Buenos Aires. Dionne reist af naar Buenos Aires en ontmoet daar onder andere een oude buurjongen, de bakker waar de familie koekjes haalde en een geliefde juf van de middelbare school.

Advertentie

Máxima als buitenechtelijke liefdesbaby

Als eerst ontmoet Dionne de Máxima-kenner van de stad: Rodolfo Vera Calderón. Hij legt haar uit waarom Máxima als een onwettig kind werd gezien: “Toen Máxima werd geboren was haar vader getrouwd met een andere vrouw, en was haar moeder vrijgezel. Ze was dan ook een buitenechtelijk kind. Scheiden was destijds verboden in Argentinië”. Toch zou Máxima een zeer gewenste, liefdesbaby zijn geweest. De naam Máxima betekent dan ook ‘de beste’. Een naam die haar vader voor haar gekozen zou hebben omdat hij hoopte op een nieuw en beter leven.

Hechte band met haar vader

Máxima was dan ook heel hecht met haar vader: “Máxima en haar vader hadden een hele goede band. Ze waren heel close. Ze deelden de interesse in politiek en economie”, vertelt Rodolfo als hij samen met Dionne voor een appartementencomplex staat waar Máxima en haar gezin in woonden, op de zevende verdieping.

Dionne Máxima

Niet te veel snoepen

Hierna ontmoet Dionne Javier Magnanini, een oude buurjongen van Máxima. “Ik woonde in het appartement op de vierde verdieping, zij op de zevende. Ik speelde vaak met haar buiten. Haar familie was heel beleefd en vriendelijk”, laat hij weten. Hij neemt Dionne mee naar een bakker, waar Máxima altijd koekjes kocht. Daar hoort Dionne dat Máxima van haar moeder niet teveel mocht snoepen, ze moest op haar lijn letten.

Dionne Máxima

Máxima als leerling

Máxima’s vader en moeder hadden grote dromen voor hun dochter. Daarom stuurden ze haar naar Northlands, een eliteschool. Dionne bezoekt het gebouw en ontmoet daar juf Elsa González, zij gaf Máxima maatschappijleer toen ze er op school zat. “Ze was een goede leerling. Heel verantwoordelijk, zelfverzekerd en geïnteresseerd. Ze was een aanwinst voor haar klas. Thuis werd ze ook flink aangemoedigd”, zo beschrijft juf Elsa haar oud-student.

Dionne Máxima

New York

Na haar bezoek aan Buenos Aires, bezoekt Dionne New York. Daar waar Máxima onze Willem-Alexander ontmoette. Máxima kreeg destijds een goede baan als econome aangeboden in New York. Als ambitieuze, vrijgezelle vrouw lag de wereld aan haar voeten. Dionne gaat een hapje eten bij hét eettentje waar Willem-Alexander en Máxima kwamen toen ze net samen waren. De twee konden vier maanden in alle rust daten, totdat de pers lucht kreeg van de liefdesrelatie van de prins. And the rest is history

Reacties van kijkers

Kijkers van Dionne dichtbij: Máxima laten op Twitter weten dat ze hadden gehoopt op meer nieuwe weetjes over onze koningin. Zo laat een Twitteraar weten weinig nieuws te hebben geleerd na het kijken van de eerste aflevering. Ook had de toon iets kritischer gemogen volgens veel kijkers én sommige Twitteraars ergeren zich aan de manier waarop Dionne Stax de naam van Máxima uitspreekt.

Máxima 50-special: dit verzweeg Máxima voor haar ouders

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: AVROTROS, Twitter. Beeld: AVROTROS.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Kijkers 'Dionne dichtbij: Máxima' teleurgesteld in eerste aflevering: "Niks nieuws geleerd"

Maandagavond was de eerste aflevering te zien van de vierdelige serie Dionne dichtbij: Máxima. Hierin maakt voormalig NOS Journaal-presentatrice Dionne Stax een reis door het leven van de koningin, die volgende week haar 50e verjaardag viert.

De eerste aflevering gaat over de jonge jaren van onze koningin. Máxima woonde als jong meisje in de keurige wijk Recoletta, in Buenos Aires. Dionne reist af naar Buenos Aires en ontmoet daar onder andere een oude buurjongen, de bakker waar de familie koekjes haalde en een geliefde juf van de middelbare school.

Advertentie

Máxima als buitenechtelijke liefdesbaby

Als eerst ontmoet Dionne de Máxima-kenner van de stad: Rodolfo Vera Calderón. Hij legt haar uit waarom Máxima als een onwettig kind werd gezien: “Toen Máxima werd geboren was haar vader getrouwd met een andere vrouw, en was haar moeder vrijgezel. Ze was dan ook een buitenechtelijk kind. Scheiden was destijds verboden in Argentinië”. Toch zou Máxima een zeer gewenste, liefdesbaby zijn geweest. De naam Máxima betekent dan ook ‘de beste’. Een naam die haar vader voor haar gekozen zou hebben omdat hij hoopte op een nieuw en beter leven.

Hechte band met haar vader

Máxima was dan ook heel hecht met haar vader: “Máxima en haar vader hadden een hele goede band. Ze waren heel close. Ze deelden de interesse in politiek en economie”, vertelt Rodolfo als hij samen met Dionne voor een appartementencomplex staat waar Máxima en haar gezin in woonden, op de zevende verdieping.

Dionne Máxima

Niet te veel snoepen

Hierna ontmoet Dionne Javier Magnanini, een oude buurjongen van Máxima. “Ik woonde in het appartement op de vierde verdieping, zij op de zevende. Ik speelde vaak met haar buiten. Haar familie was heel beleefd en vriendelijk”, laat hij weten. Hij neemt Dionne mee naar een bakker, waar Máxima altijd koekjes kocht. Daar hoort Dionne dat Máxima van haar moeder niet teveel mocht snoepen, ze moest op haar lijn letten.

Dionne Máxima

Máxima als leerling

Máxima’s vader en moeder hadden grote dromen voor hun dochter. Daarom stuurden ze haar naar Northlands, een eliteschool. Dionne bezoekt het gebouw en ontmoet daar juf Elsa González, zij gaf Máxima maatschappijleer toen ze er op school zat. “Ze was een goede leerling. Heel verantwoordelijk, zelfverzekerd en geïnteresseerd. Ze was een aanwinst voor haar klas. Thuis werd ze ook flink aangemoedigd”, zo beschrijft juf Elsa haar oud-student.

Dionne Máxima

New York

Na haar bezoek aan Buenos Aires, bezoekt Dionne New York. Daar waar Máxima onze Willem-Alexander ontmoette. Máxima kreeg destijds een goede baan als econome aangeboden in New York. Als ambitieuze, vrijgezelle vrouw lag de wereld aan haar voeten. Dionne gaat een hapje eten bij hét eettentje waar Willem-Alexander en Máxima kwamen toen ze net samen waren. De twee konden vier maanden in alle rust daten, totdat de pers lucht kreeg van de liefdesrelatie van de prins. And the rest is history

Reacties van kijkers

Kijkers van Dionne dichtbij: Máxima laten op Twitter weten dat ze hadden gehoopt op meer nieuwe weetjes over onze koningin. Zo laat een Twitteraar weten weinig nieuws te hebben geleerd na het kijken van de eerste aflevering. Ook had de toon iets kritischer gemogen volgens veel kijkers én sommige Twitteraars ergeren zich aan de manier waarop Dionne Stax de naam van Máxima uitspreekt.

Máxima 50-special: dit verzweeg Máxima voor haar ouders

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: AVROTROS, Twitter. Beeld: AVROTROS.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Mooi initiatief: de allereerste inclusieve deodorant voor mensen met een handicap

Zonder moeite een deodorant gebruiken: voor jou is dat misschien de normaalste zaak van de wereld. Maar voor mensen met een visuele of motorische handicap is dat een stuk lastiger.

Daarom komt Unilever nu met een deodorant die gebruiksvriendelijk voor iedereen moet zijn.

Advertentie

Inclusieve deodorant

De dop eraf halen, de fles stevig vasthouden, ermee rollen of sprayen: als je een visuele of motorische handicap hebt, is het soms niet te doen. Het Amerikaanse bedrijf Degree, dat wij in Nederland kennen als Rexona, wil dat een stuk makkelijker maken. Daarom komen ze nu met een inclusieve deodorant.

Experts

Het bedrijf werkt hiervoor samen met ontzettend veel experts, zoals kinesisten en ergotherapeuten. Ook hebben ze het creatieve agency Wunderman Thomson ingeschakeld, dat opgericht werd door Christina Mallon, een vrouw die zelf een beperking aan haar armen heeft.

Weinig rekening met beperking

Christina vertelt over dit project: “Omdat ik een handicap heb, weet ik als geen ander hoe moeilijk het elke dag is om gewone verzorgingsproducten te gebruiken. Bij het design van deze spullen wordt zelden tot nooit rekening gehouden met personen met een beperking”.

Massale impact

Ze vervolgt: “De meeste mensen vinden het vanzelfsprekend dat ze iets banaals zoals een deodorant in hun badkamerkast hebben liggen. Bij sommigen is dat niet het geval, en dat heeft een massale impact, onder meer op hoeveel ze bewegen en op de kwaliteit van hun leven in het algemeen.”

Het design

De deodorant zal voorzien zijn van een grotere roll-applicator en een magnetische sluiting. Er wordt een gebruiksaanwijzing in braille bijgeleverd en de verpakking van het product wordt geoptimaliseerd voor mensen met beperkte grip in hun armen.

Prachtig: moeder met MS uit rolstoel getild voor huwelijksdans met zoon

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: HLN. Beeld: Unilever.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Mooi initiatief: de allereerste inclusieve deodorant voor mensen met een handicap

Zonder moeite een deodorant gebruiken: voor jou is dat misschien de normaalste zaak van de wereld. Maar voor mensen met een visuele of motorische handicap is dat een stuk lastiger.

Daarom komt Unilever nu met een deodorant die gebruiksvriendelijk voor iedereen moet zijn.

Advertentie

Inclusieve deodorant

De dop eraf halen, de fles stevig vasthouden, ermee rollen of sprayen: als je een visuele of motorische handicap hebt, is het soms niet te doen. Het Amerikaanse bedrijf Degree, dat wij in Nederland kennen als Rexona, wil dat een stuk makkelijker maken. Daarom komen ze nu met een inclusieve deodorant.

Experts

Het bedrijf werkt hiervoor samen met ontzettend veel experts, zoals kinesisten en ergotherapeuten. Ook hebben ze het creatieve agency Wunderman Thomson ingeschakeld, dat opgericht werd door Christina Mallon, een vrouw die zelf een beperking aan haar armen heeft.

Weinig rekening met beperking

Christina vertelt over dit project: “Omdat ik een handicap heb, weet ik als geen ander hoe moeilijk het elke dag is om gewone verzorgingsproducten te gebruiken. Bij het design van deze spullen wordt zelden tot nooit rekening gehouden met personen met een beperking”.

Massale impact

Ze vervolgt: “De meeste mensen vinden het vanzelfsprekend dat ze iets banaals zoals een deodorant in hun badkamerkast hebben liggen. Bij sommigen is dat niet het geval, en dat heeft een massale impact, onder meer op hoeveel ze bewegen en op de kwaliteit van hun leven in het algemeen.”

Het design

De deodorant zal voorzien zijn van een grotere roll-applicator en een magnetische sluiting. Er wordt een gebruiksaanwijzing in braille bijgeleverd en de verpakking van het product wordt geoptimaliseerd voor mensen met beperkte grip in hun armen.

Prachtig: moeder met MS uit rolstoel getild voor huwelijksdans met zoon

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: HLN. Beeld: Unilever.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien