Set van 4 winterharde fruitbomen voor € 39,95

Zoek binnen:

De 10 beste koolhydraatarme snacks voor tussendoor

Een groot nadeel van al dat thuiswerken is dat de verleiding om te gaan snacken enorm kan toenemen. Deze koolhydraatarme snacks kunnen je daarbij helpen.

Koolhydraten zijn niet ongezond, slecht of gevaarlijk. Ze zijn juist een belangrijke energiebron voor het lichaam. Alleen als je meer koolhydraten eet dan je verbrandt, kun je aankomen in gewicht.

Advertentie

De kans is groot dat je tijdens het ontbijt, de lunch en het avondeten al voldoende koolhydraten eet. Daarom kan het verstandig zijn om als je toch voor een tussendoortje gaat, je een snack kiest die zo min mogelijk koolhydraten en juist vitaminen en mineralen bevat:

1. Frambozen

Bessen bevatten over het algemeen minder koolhydraten. Met name frambozen, bramen en aardbeien kun je zonder problemen eten bij het volgen van het koolhydraatarm dieet. Ze zitten ook nog eens boordevol vitamine C. Een handje frambozen is daarom een gezond tussendoortje.

2. Broccoli

Broccoli is een koolhydraatarme manier om een flinke hoeveelheid vitamine A en C, foliumzuur en calcium binnen te krijgen.

3. Griekse yoghurt

In Griekse yoghurt zitten veel eiwitten en weinig koolhydraten. Daarom is het het ideale tussendoortje. Tip: voeg wat kaneel aan de yoghurt toe voor extra antioxidanten.

4. Watermeloen

Voor een verfrissende, hydraterende en gezonde snack kun je het beste gaan voor een stuk watermeloen. Dit fruit bevat veel antioxidanten die verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van je hart.

5. Pompoenpitten

De eiwitrijke pompoenpitten zijn ideaal om een salade een extra bite te geven, maar deze pitten zijn ook perfect om tussendoor te snacken. Omdat ze geroosterd en ongezouten zijn, bevatten ze vooral veel vezels.

6. Pistachenoten

Pistachenoten zitten boordevol voedingsstoffen. Daarom zijn ze net als andere noten hartstikke gezond. Toch heeft de pistachenoot een streepje voor op de rest, want de pistachenoot heeft namelijk het laagst aantal calorieën en zorgt voor een beter immuunsysteem en een lager cholesterol.

7. Edamame

Sojaproducten zijn een goede bron van plantaardig eiwit, ijzer, kalium en vitamine B. Bovendien hebben ze beschermende eigenschappen tegen cholesterol. Strooi een klein beetje zout over de sojabonen en je hebt een heerlijke hartige snack.

8. Hard gekookt eitje

Ten eerste stilt een hard gekookt eitje je honger en bovendien bevat het hartstikke veel eiwitten. En als kers op de taart spelen eieren ook een rol bij het bevorderen van spierkracht. Daarom kun je wel zeggen dat een simpel eitje eigenlijk een hele goede, koolhydraatarme snack is.

9. Komkommer

Komkommers bestaan voornamelijk uit water en helpen je een verzadigd gevoel te geven, zodat je er weer even tegenaan kunt. Eet de komkommer wel met schil, want daar zitten extra voedingsstoffen in.

10. Olijven

Olijven zijn een geweldige optie om je gezonde vetinname te verhogen. Maar eet niet te veel olijven in een keer, want olijven bevatten veel natrium en dat kan voor uitdroging zorgen. Drink er dus altijd een glas water bij.

Onverwachts trek? Dit zijn volgens diëtiste Wendy de gezondste snacks:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Women’s Health. Beeld: iStock

Lees meer

Erik van der Hoff werd in 14 maanden tijd vader én opa: “Ik hoor mezelf nog stamelen: ‘Eh jongens, ik ben verliefd en… ze is jong’”

Rifka

Premium

Na jaren van hollen-rennen-vliegen kwam, met de geboorte van zijn vierde kind, het leven van presentator en zanger Erik van der Hoff (56) in een heel ander vaarwater. “Ineens bouw ik weer zandkastelen en blokkentorens.”

“Alles mag, niets moet. Dat was zo’n beetje de fase waarin ik zat: mijn drie kinderen waren volwassen, met hun eigen leven. Mijn dochter Sascha woont zelfs in Israël. Ik had een beetje last van het empty nest-gevoel, maar tegelijkertijd kon ik ineens weer gaan en staan waar ik wilde. Heerlijk voor een vlinder als ik. Maar nu o
Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien