Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

Lekker! Eenpanshapjes van Yvette van Boven

Een huis vol visite? Dan wil je natuurlijk niet uren in de keuken staan om iets lekkers in elkaar te draaien. Daarom 10x snelle eenpanshapjes van Yvette van Boven.

1. Pikante garnalenfritters met bierbeslag
Nodig voor 12 fritters: 200 g bloem * 2 tl bakpoeder * zout * zwarte peper * 2 eieren, losgeklopt * 250 g gepelde cocktailgarnalen, grofgehakt * 4 bosuitjes in dunne ringen * 1 rode ui, gesnipperd * 2 el jalapeños, fijngehakt * 1 teen knoflook, fijngehakt * 60–75 ml IPA bier of gewoon bier * plantaardige olie (om in te frituren) * 1 citroen in partjes

Advertentie

Zo maak je het: meng bloem met bakpoeder, zout en peper. Maak een kuiltje in het midden, doe hierin de eieren, bosui, garnalen, rode ui, jalapeños, knoflook en wat bier. Goed mengen en voeg zo veel bier toe tot het net zo’n mooi dik beslag is als oliebollenbeslag. Verhit de olie in een frituurpan of hoge pan tot 180 °C en verwarm de oven voor op 150 °C. Maak met behulp van 2 eetlepels of een ijsbolschep hoopjes beslag en laat ze in de pan glijden. Frituur in kleine porties, anders koelt de olie te snel af. Houd gebakken fritters warm op een bord in de oven. Serveer met parten citroen.

Bereiden: 30 min. Kcal: ca. 124 per stuk.

garnalenfritters

2. Spruitenbeignets
Nodig voor 12 beignets: plantaardige olie, om in te bakken * 300 g zelfrijzend bakmeel * 150 ml water * 2 lente-uitjes, in ringen * peper en zout * 200 g spruitjes, kort gekookt & gehalveerd. Voor de dressing: 250 ml yoghurt * 2 el verse munt, fijngesneden * sap van een halve limoen * zout * versgemalen zwarte peper

Zo maak je het: Giet in een diepe pan met dikke bodem een laag van ca. 2 cm plantaardige olie en verhit totdat een broodkruimel meteen knapperig op het oppervlak bruin bakt. Doe intussen de bloem in een grote kom, giet geleidelijk en al kloppend het water erbij. Voeg de lente-ui, peper en zout toe en meng goed. Schep op het laatst de spruiten erdoor. Schep steeds een opscheplepel beslag in de hete olie en bak de beignets aan beide kanten snel goudbruin. Laat ze op een vel keukenpapier uitlekken. Klop de ingrediënten voor de dressing door elkaar en geeft dit sausje erbij. Direct serveren.

Bereiden: 20 min. Kkcal: ca. 120 per stuk.

spruitenbeignets

3. Amandel-geitenkaasbollen in rode wijnsiroop
Nodig voor 12 bollen: ½ fles rode wijn * 125 g rietsuiker of lichte basterdsuiker * 3 steranijs * 8 kardemompeulen * 100 g grote pitloze rode druiven * peper * zout * 200 g zachte geitenkaas * 6 el gerookte amandelen * 12 cocktailprikkertjes en 12 shotglaasjes (of kleine kopjes)

Zo maak je het: Verwarm de wijn in een steelpannetje, los de suiker er al roerend in op en voeg de steranijs en kardemompeulen toe. Kook de siroop 25 minuten op laag vuur in tot hij iets dikker is. Voeg de druiven toe en laat ze 7 minuten op zacht vuur mee warmen. Laat de siroop afkoelen, proef dan en breng op smaak met zout en peper. Verdeel de geitenkaas in 12 gelijke delen en rol er met schone handen balletjes van. Maal de amandelen in een keukenmachine op de pulse-stand tot grove korrels. Rol de kaasballetjes erdoor, zodat ze omhuld zijn met amandelkruim. Zet ze 1 uur afgedekt in de koelkast om op te stijven. Giet in de shotglaasjes een bodempje siroop. Steek een druif aan een prikker, steek die in een geitenkaasbolletje en zet rechtop in het glaasje met siroop. Meteen serveren.

Bereiden: 45 min. (excl. afkoelen). Kcal: ca. 140 per stuk

geitenkaasbollen

4. Bietenblini’s met gerookte zalm
Nodig voor 20 blini’s: 1 zakje gedroogde gist (7 g) * 1 tl suiker * 50 ml warm water * 1 gekookt bietje * 125 g bloem * snufje zout * 125 ml melk * 1 ei * 25 g gesmolten boter (en extra om in te bakken) * 100 g mascarpone * 3 el granaatappelpitten * 500 g gerookte zalm

Zo maak je het: Vermeng de gist met het warme water en de suiker en zet enkele minuten opzij. Snijd het bietje in blokjes en vang 1-2 el van het rode vocht op. Pureer het bietje in de keukenmachine, doe de bloem erbij en maal nog eens goed door. Verwarm de melk tot hij handwarm is en giet bij de gist. Giet dit mengsel terwijl de machine draait bij de bloem met bieten in de keukenmachine en blijf doorkloppen. Voeg vervolgens zout en eieren toe en ten slotte de gesmolten boter. Zet het beslag minstens een uur op een warme plaats om te rijzen. Meng het bietenvocht door de mascarpone en zet weg tot gebruik.

Verhit in een koekenpan met antiaanbaklaag een klontje boter en schenk steeds 2 el beslag in de pan. Bak maximaal 4 blini’s per keer op niet al te hoog vuur. Keer ze met behulp van 2 vorken als de bovenkant ‘gaatjes’ vertoont. Laat uitlekken op keukenpapier. Beleg ze met een mooie krul zalm, smeer er een koffielepel roze room op en bestrooi met granaatappelpitjes.

Voorbereiden: 45 min. Bereiden: 30 min. Kcal: ca. 113 per stuk.

bietenblinis

5. Kipspies met korianderrelish
Nodig voor 12 spiesjes: 2 bio-kippendijtjes, zonder been, in blokjes * 2 el rijstazijn * 2 el Kikkoman-sojasaus (licht zoute) * sesamolie * 1,5 el maïzena * 1 teen knoflook, uit de pers * 1 eiwit. Voor de relish: 1 bosje koriander * 1 bosje munt * 1 kleine rode ui * 2-3 el rijstazijn * 1 el honing * snuf kerriepoeder * 1 teen knoflook, gehakt * snuf chilipeper * zout

Zo maak je het: Meng de kip met alle ingrediënten voor de spiesjes in een kom en laat 2 uur marineren in de koelkast. Maal intussen alle ingrediënten voor de relish in de keukenmachine tot een grove pesto. Breng op smaak met peper en zout. Rijg de gemarineerde kipblokjes aan satéstokjes. Verhit de grilplaat tot hij gloeiend heet is en bak de kipspiesjes kort aan beide kanten tot ze net gaar zijn. Serveer meteen, met de relish eroverheen gespat.

Bereiden: 20 min. Marineren 2 uur. Kcal: ca. 98 per stuk.

kipspies

6. Abrikozen met katenspek en salie
Nodig voor 16 abrikoosjes: 1 potje zwarte thee, bijv. Earl Grey * 16 gedroogde abrikozen * 8 plakjes katenspek, gehalveerd * 16 blaadjes salie * 16 cocktailprikkers * 4 el agavesiroop of honing

Zo maak je het: Laat de abrikozen 2 uur wellen in de warme thee. Giet ze dan af en dep droog. Omwikkel elke abrikoos met ½ plakje katenspek, duw een salieblaadje tussen spek en abrikoos en steek vast met een prikker. Bekleed een bakplaat met bakpapier, leg de abrikoosjes erop, overgiet met wat honing of agavesiroop en bak ze in 10 minuten (halverwege keren) knapperig in een voorverwarmde grill op 180 °C. Warm opdienen.

Bereiden: 30 min. Wellen: 2 uur. Kcal: ca. 48 per stuk.

abrikozen

7. Mini-wraps met ham, waterkers en roomkaas
Nodig voor 20 wraps: 1 bakje Chavroux geitenroomkaas (150 g), of gewone roomkaas * 3 bosuitjes, in dunne ringen * snuf gemalen komijn * zwarte peper * zout * 3 el hele boekweit * 4-5 pannenkoekjes * 250 g rauwe ham * de blaadjes van 1 bosje waterkers (ca. 75 g)

Zo maak je het: roer van de roomkaas, bosui, komijn en peper een gladde pasta. Rooster de boekweit in een droge koekenpan tot de zaadjes poffen, ca. 3 minuten. Leg de pannenkoekjes op het aanrecht, besmeer met 3 el roomkaasmix en beleg met rauwe ham, waterkers en geroosterde boekweit. Rol ze op en snijd elk pannenkoekjes in 5 dikke ringen.

Bereiden: 15 min. Kcal: ca. 84 per stuk.

mini-wraps

8. Spiraaltjes met kernhem, radicchio & truffelolie
Nodig voor 16 spiraaltjes: 2 el olijfolie * ½ krop radicchio, in repen * zwarte peper uit de molen * zout * 10 velletjes roomboterbladerdeeg, ontdooid * beetje bloem * 165 g kernhem, uit de koelkast, grof geraspt * paar druppels truffelolie
Zo maak je het: verhit de olijfolie in een koekenpan met antiaanbaklaag, bak hierin de radicchio en breng op smaak met peper en zout. Laat iets afkoelen. Leg de velletjes bladerdeeg op elkaar en rol op een bebloemd aanrecht uit tot een rechthoekige plak. Beleg het deeg met de radicchio, bestrooi met de geraspte kernhem en druppel er een paar druppels truffelolie overheen. Rol het deeg op vanaf de korte kant en zet de rol 1 uur in de koelkast om op stijven. Verwarm de oven voor op 200 °C en bekleed een bakplaat met bakpapier. Snijd de rol met een scherp, gekarteld broodmes in dunne plakken en leg ze met voldoende tussenruimte op de bakplaat. Bak de spiralen in 20 minuten lichtbruin en knapperig.

Bereiden: 30 min. Wachten: 1 uur. Bakken: 20 min. Kcal: ca. 210 per stuk.

spiraaltjes

9. Paddenstoelen met krokante ricotta
Nodig voor 20 stuks: 5 el olijfolie * 75 g verse broodkruimels (echt van oud brood) * 2 el verse tijmblaadjes * 1 teentje knoflook, geperst * zout en zwarte peper uit de molen * 185 g verse ricotta * 20 champignons, stelen verwijderd

Zo maak je het: Verhit 2 el olijfolie in een koekenpan op middelhoog vuur. Bak hierin het broodkruim met tijm, knoflook, zout en peper tot het goudbruin en knapperig is. Verwarm de oven voor op 180 °C en smeer de bakplaat in met olijfolie. Leg alle champignons erop, druppel er nog wat olie over en bak de hoedjes in de oven circa 25 minuten tot ze net gaan garen. Keer ze halverwege de baktijd, zodat ze niet uitdrogen. Draai ze daarna allemaal met de lamellen naar boven en vul met de ricotta. Dit gaat makkelijk met een spuitzak, maar met twee koffielepels lukt het ook. Bestrooi met kruim en direct opdienen.

Bereiden: 45 min. Kcal: ca. 76 per stuk.

paddenstoelen

10. Hummus van geroosterde paprika met radijsjes
Nodig voor 4 personen: 1 pot (465 g) geroosterde paprika’s, uitgelekt * 3 el olijfolie extra vergine * zout * versgemalen zwarte peper * 1 blik (400 g) kikkererwten, uitgelekt en afgespoeld * 1 teentje knoflook, fijngesneden * 1 tl rode wijnazijn * 1 bosje radijs, gewassen

Zo maak je het: Maal in een keukenmachine de kikkererwten en knoflook grof, 1 à 2 minuten. Voeg dan de geroosterde paprika en azijn toe en pureer tot de hummus net niet helemaal glad is. Giet al draaiend de olijfolie erbij en breng op smaak met peper en zout. Serveer in een kommetje met radijsjes. Laat de steeltjes eraan, die zijn handig om ze aan vast te houden (en als ze vers zijn kun je het blad ook opeten).

Bereiden: 10 min. Kcal: ca. 201 per persoon.

hummus

Receptuur: Yvette van Boven. Beeld: Jan Luijk

Art Rooijakkers: “Ik was totaal niet op het vaderschap voorbereid”

Art Rooijakkers Libelle

Presentator Art Rooijakkers (44) heeft niet stilgezeten tijdens de lockdown: hij schreef De eeuw van mijn dochters. In dit boek beschrijft hij hoe de wereld eruit zal zien als zijn nu driejarige dochters Puk en Keesje volwassen zijn.

Als Art Rooijakkers om 9.00 uur ’s ochtends arriveert, heeft hij al een uur getraind in de sportschool. Dat doet hij een paar keer per week. De presentator wil fit blijven, niet in de laatste plaats

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien